Köpet av fastigheter i Hammarkullen godkänt

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2015 09:17 CET

Göteborgs Kommunfullmäktige godkände på torsdagskvällen Bostadsbolagets förvärv av 890 lägenheter på Bredfjällsgatan och Gropens Gård i Hammarkullen. Tillträde sker 1 februari 2016.

- Beskedet är mycket glädjande och affären är helt i linje med kommunens vision om en hållbar stad. Förvärvet är en god affär som inte på något sätt äventyrar den planerade nyproduktionen eller underhållsarbetet. Självklart är den affärsmässig och stärker Hammarkullen på många sätt, säger Bostadsbolagets vd Kicki Björklund.

Hammarkullen är ett av Bostadsbolagets utvecklingsområden vilket innebär att bolaget ska satsa extra där för att utveckla boendemiljön. Detta arbete har pågått under en längre tid men försvårats av att tidigare fastighetsägare inte haft ett långsiktigt engagemang.

- Bostadsbolaget kan nu ta ett helhetsgrepp i Hammarkullen vilket gynnar värdetillväxten i det nya beståndet såväl som det bolaget redan äger, säger Kicki Björklund.

Bostadsbolaget tillträder de nya fastigheterna 1 februari 2016 och då kan alla hyresgäster inkluderas i utvecklingsarbetet.

Bakgrund Bostadsbolaget och Carnegie & Co skrev avtal om att förvärva fastigheterna i slutet av oktober. Affären har enhälligt godkänts av Bostadsbolagets styrelse samt Framtidenkoncernens styrelse och godkändes slutligen av kommunfullmäktige den 3 december.

Bostadsbolaget (Göteborgs stads bostadsaktiebolag) är ett av Göteborgs ledande allmännyttiga bostadsföretag med omkring 23 000 lägenheter. Vi är en del av  Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad.

Kommentarer (0)