Bostadsrätterna säljer 20 procent i SBC AB

Den ekonomiska föreningen Bostadsrätterna (namnändrad från SBC ek för) som är huvudägare i SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB (SBC AB) har idag sålt 2 750 700 aktier i bolaget till Agenta Holding AB.  Posten motsvarar cirka 20 procent (2 750 700 aktier) i SBC AB och har skett till kursen 13,5 kronor per aktie. Bostadsrätterna har därefter cirka 45 procent av aktierna i SBC AB.

”Föreningen har eftersträvat en mer balanserad ägarstruktur i bolaget. Genom Agentas förvärv kommer nu Bostadsrätterna att hamna en bit under 50 procent, vilket är i enlighet med föreningens önskemål” säger Lennart Hedquist, styrelseordförande i Bostadsrätterna.

”Agenta blir en ägare som tillför SBC viktig finansiell kompetens och kommer tillsammans med föreningen att aktivt utveckla bolagets verksamhet och dess erbjudande till kunderna, bostadsrättsföreningarna” fortsätter Lennart Hedquist.

För ytterligare information kontakta
Lennart Hedquist, styrelseordförande i Bostadsrätterna, 0706-71 54 30, e-post Lennart.hedquist@bredband.net

Stefan Engström, ordförande i Agenta, 08-402 16 82 resp 0706-56 94 74, e-post Stefan.engstrom@agenta.nu

Bostadsrätterna är Sveriges största intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med cirka 6 000 bostadsrättsföreningar och 16 000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I Bostadsrätternas medlemsföreningar bor ungefär 235 000 hushåll.