Foto: Bengt Larsson

De vinner pris för Sveriges finaste innergård 2019

Det blir Bostadsrättsföreningen Humle 24 i Malmö som tar hem 2019 års pris för Sveriges finaste innergård. Den prunkande innergården har blivit ett gemensamt projekt där engagerade medlemmar gör det mesta.

Priset Sveriges finaste innergård utses av tidningen Din Bostadsrätt, som ges ut av medlems- och intresseorganisationen Bostadsrätterna. Sveriges bostadsrättsföreningar har fått nominera sin innergård till tävlingen och det blev en Malmöförening som tog hem vinsten.

Brf Humle 24 har förutom en prunkande växtlighet även porlande vatten och en härlig granngemenskap.

Föreningen har 56 lägenheter och ombildades till bostadsrätt 2006.
– Då fanns här en sandlåda på gården och ganska otyglad växtlighet, berättar Bengt Larsson som jobbar med teknik i bostadsrättsföreningens styrelse.

Medlemmarna hjälps åt med skötseln av innergården och det blir ännu grönare med tanke på att varje lägenhet har en balkong som skjuter ut från huset. Det för tankarna till en terrassodling vid Medelhavet.

– Det är roligt att se en förening som har lyckats göra en grön oas så här mitt inne i staden. Vi hade många fina bidrag till tävlingen, men Brf Humle 24 kändes ändå som en självklar vinnare, säger Kenny Fredman, chefredaktör på Bostadsrätternas medlemstidning Din Bostadsrätt.

Bland alla bidrag har en annan förening fått ett hedersomnämnande, nämligen Bostadsrättsföreningen Riggen i Gröndal i Stockholm. De har skapat en stilren och välskött innergård med sociala ytor som bjuder in.

Kontakt
​Kenny Fredman, tel 0765-20 10 04, chefredaktör för Bostadsrätternas medlemstidning Din Bostadsrätt
Bengt Larsson, styrelseledamot, tel 0735-833 212, Bostadsrättsföreningen Humle 24

Fler bilder finns att få

Bostadsrätterna är en rikstäckande service- och intresseorganisation för Sveriges bostadsrättsföreningar. Med 8 300 föreningar som medlemmar är det också den största bostadsrättsorganisationen. Bostadsrätterna bildades 1921 och hade redan då som mål att stödja och göra det enklare för sina medlemsföreningar.