Efter slopat amorteringskrav: Fokusera nu på fler bostäder

– Bostadsrätterna välkomnar att Finansinspektionen inte går vidare med förslaget om tvångsamorteringar. Givetvis är det sunt att amortera ner sina lån, andelen hushåll med nya lån som amorterar har på några år ökat från drygt 40 procent till knappt 70 procent, men det bör ske genom frivilliga individuella amorteringsplaner. Om förslaget hade blivit verklighet skulle det hota bostadsbyggandet och göra det ännu svårare för långt fler att kunna skaffa sig en bostad, säger Bostadsrätternas vd i en kommentar.

– Vi är kritiska till hur Finansinspektionen kunde lägga fram ett förslag som saknar rättsligt stöd. Priserna har stigit som en konsekvens av förslaget.

– Nu behöver vi fokusera på hur vi får fler bostäder och hur trösklarna kan minska för dem som ska in på marknaden, säger Ulrika Blomqvist.

Ulrika Blomqvist, Bostadsrätternas vd, tel 0765-201 002
Kenny Fredman, kommunikatör, tel 0765-201 004

Bostadsrätterna är intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med 6 500 bostadsrättsföreningar och 10 000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I Bostadsrätternas medlemsföreningar bor ungefär 250 000 hushåll.