”Förslaget om tvångsamorteringar värre än vad vi befarade”

Finansinspektionen har idag lagt sitt förslag om amorteringar på bostadslån. Konsekvensen av förslaget är att färre kommer att kunna efterfråga en bostad då bolånetagare möts av ytterligare ett sparkrav, förutom det tvång om en kontantinsats på 15 procent som redan finns. Tidigare har Bostadsrätterna pekat på individanpassade alternativ, till exempel ränteförsäkringar och buffertsparkonton.

– För mig är det obegripligt hur en förstagångsköpare utan rika föräldrar ska kunna komma in på bostadsmarknaden. Att först spara ihop flera hundratusentals kronor, som kontantinsatskravet innebär på många ställen, för att sedan dessutom tvångsspara via amorteringar, gör att många inte kommer att kunna efterfråga en bostad säger Bostadsrätternas vd Ulrika Blomqvist.

En lärare eller en sjuksköterska som behöver flytta för att få ett jobb drabbas också av tvångsamorteringar i och med att alla bostadsköpare måste amortera, vilket kommer att minska rörligheten.

Finansinspektionen gör vissa undantag. Konsekvensen är att du vid en skilsmässa måste gå till banken för att nådigast ansöka om att slippa amorteringarna en tid för att du ska ha råd att separera.

– Att tvångsamorteringarna kommer är en konsekvens av att bostadsmarknaden inte fungerar. Risken är också stor för att nyproduktionen kommer att stanna upp i och med förslaget. Nu måste politikerna agera mot detta om medborgare över huvud taget ska kunna få någonstans att bo. Vi föreslår ett skattegynnat bosparande och att staten gör om sin förvärvsgaranti och faktiskt hjälper förstagångsköpare att kunna efterfråga en bostad, säger Bostadsrätternas vd Ulrika Blomqvist i en kommentar.

– Efter den hårda kritik som Finansinspektionen tidigare fått kring förslaget hade vi åtminstone hoppats på förslag som är mer individanpassat. Men nu när förslaget kommer är det värre än vad vi befarade, säger Ulrika Blomqvist.

Bostadsrätterna är intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med 6 500 bostadsrättsföreningar och 12 000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I Bostadsrätternas medlemsföreningar bor ungefär 250 000 hushåll.