Var fjärde har blivit störd av grannen men inte agerat

Var fjärde har blivit störd av grannen men inte agerat

Organisationen Bostadsrätterna har genomfört en undersökning om störande grannar. Den visar att var fjärde person inte agerat när en granne stört. När vi agerar är det vanligast att knacka på hos grannen, följt av vi ringer/mejlar/sms:ar den som stör.

I nya numret av tidningen Din Bostadsrätt (se pdf-bilagan) skriver Bostadsrätterna om den färska undersökningen som genomförts tillsammans med United Minds. Ett representativt urval av svenska folket har fått svara på frågor om i vilken utsträckning de blivit störda av sina grannar.

Ladda ner Din Bostadsrätt här: http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/din-bostadsratt/2015/nummer-1

Vanligast att ringa på
Oftast är det bästa sättet att knacka på när en granne stör och 18 procent svarar att de också gjort det någon gång. Ringa, mejla och sms:a är också ett vanligt sätt att kommunicera i dessa fall, vilket 11 procent svarar att de gjort.

Hög volym och fester
Det vi stör oss allra mest på är hög musik och hög volym på tv:n, där 42 procent svarar att det stört dem. Högljudda gäster, till exempel vid fester, är också ett irritationsmoment som stört 35 procent.

Boende flyttar
Ibland är störningarna så allvarliga att människor flyttar. Här svarar 3,5 procent att de faktiskt flyttat på grund av störande grannar, medan 6,2 procent har övervägt att byta bostad på grund av störningar.

Det här måste vi acceptera
Bostadsrätternas vd Ulrika Blomqvist säger att det är viktigt att visa hänsyn mot sina grannar.

– Störs vi av vår granne tycker jag att man ska ta kontakt och berätta det. Många tänker nog inte på att de kan störa andra när de till exempel spelar musik. Gamla hus kan vara mycket lyhörda.

– Vi måste acceptera vanliga vardagsljud, att det låter när vi vistas i våra bostäder. Det ska så klart vara tyst på natten men den som jobbar skift och kommer hem sent har ju rätt att duscha. Att grannbarnen har kolik kan de ju inte hjälpa och människor måste få gå på toaletten nattetid. Samtidigt ska vi vara medvetna om att människor har olika toleransnivåer, en del är extremt tåliga medan andra inte är det, säger Ulrika Blomqvist.

Så agerar vi när vi störs
1. Knackar på hos grannen 18 %
2. Ringer/mejlar/sms:ar grannen, 11 %
3. Kontaktar polisen 11 %
4. Anmäler till bostadsrättsföreningen/fastighetsägaren 8 %
5. Kontaktar störningsjour, 7 %

- 24 procent säger att deras grannar stört men att de aldrig agerat
Topp fem av alla störningar
1. Hög musik och hög volym på tv:n 42 %
2. Högljudda gäster, till exempel vid fester, 35 %
3. Lukter, såsom matos och rök 26 %
4. Bristande städning i tvättstugan 20 %
5. Högljudda samtal och bråk 15 %

- 27 procent uppger att de aldrig blivit störda.
Så många har flyttat eller övervägt att flytta på grund av störningar
Har övervägt att flytta 6,2 %
Har flyttat efter att ha blivit störda 3,5 %

Ulrika Blomqvist, vd, tel 0765-20 10 02
Kenny Fredman, kommunikatör, tel 0765-20 10 04

Bostadsrätterna är intresse- och serviceorganisation med cirka 6 500 bostadsrättsföreningar och 11 000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I Bostadsrätternas medlemsföreningar bor ungefär 250 000 hushåll.