Boulebars franska inomhuspark

Boulebar Liljeholmen finalist i Guldstolen 2018

Tisdagen den 19 mars delades Arkitekturpriset 2018 ut i Konserthuset i Stockholm. I kategorin Guldstolen, bästa inredningen blev Boulebar Liljeholmen en av tre finalister.

Priset delas ut varje år av en jury utsedd av Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur. De bedömer miljöns konstnärliga, innovativa värde samt funktionalitet. Boulebar Liljeholmen slog upp dörrarna hösten 2017 i ett gammalt tryckeri och sedan dess har drygt 120 000 människor tagit del av den fantastiska inredningsdesignen.

–Det är så roligt att vi blev nominerade till Guldstolen. Det var ett intensivt arbete att skapa lokalen och den råa men samtidigt varma atmosfären. Men tillsammans med Bornstein Lyckefors Arkitekter lyckades vi göra en välkomnande fransk inomhuspark där människor kan mötas, säger Henrik Kruse delägare i Boulebar och beställare.

Motiveringen som gav Boulebar en finalplats:
“Ett väl genomfört koncept för en årstidsoberoende aktivitet, för nordiska förhållanden inhyst i rum med industriell karaktär och skala som omformats för att skapa bästa förutsättningar för gemenskap och umgänge. Genom enkla material i balans med det råa ramverket trollar interiören fram vårkänsla mitt i vintern, löser upp gränsen mellan inne och ute och skapar en inbjudande och lekfull stämning. Utomhusmarkörer som baldakiner, belysningsstolpar, skärmtak och kiosker är utförda med glimten i ögat och samspelar med växtlighet och möbler med parkkänsla. En enkel färgpalett och medveten grafisk form tål både nostalgiska inslag och stramare materialval. Interiörkonceptet är en god tonträff, skapad med glädje utifrån beställarens passion för stålets möte med gruset”.

Ansvarig arkitekt: Bornstein Lyckefors Arkitekter: arkitekt SAR/MSA Johan Olsson, arkitekt SAR/MSA Per Bornstein, arkitekt SAR/MSA Andreas Lyckefors.

Beställare: Boulebar: Henrik Kruse, delägare

Övriga: Boulebar: Sara Sandström, marknadschef, Rong Guan, inredningsarkitekt. Bornstein Lyckefors: arkitekt MSA Viktor Stansvik, handläggande arkitekt, arkitekt MSA Peter Herman, handläggande arkitekt, arkitekt MSA Joel Gödecke, medverkande arkitekt, arkitekt MSA Ainhoa Etxeberria, medverkande arkitekt.

Vinnare av Guldstolen 2018 blev lägenhetshuset Bibliotek nr 5 i Stockholm.

Henrik Kruse

Koncern-VD Boulebar Group AB