Boulebar Rålambshov öppnar - Stockholms stad ger bygglov till slut

Boulebar Rålambshov öppnar - Stockholms stad ger bygglov till slut

Sent torsdag kväll fick Boulebar beskedet att bygget av den populära uteserveringen i Rålambshovsparken äntligen kan starta. Detta efter en långdragen bygglovsprocess med Stockholms Stad.

Trycket har varit stort från gäster som vill förboka boulespel inför sommaren. Men det sena beskedet har gjort att Boulebar Rålambshov öppnar något senare än önskat. Teamet jobbar nu dag och natt för att få uteserveringen klar.

–Trots att bygglovsansökan lämnades in redan förra året så har Stockholms stad, på grund av hård arbetsbelastning inte kunnat ge klart besked förrän nu. Planen är att öppna fredagen den 3 maj. Det kommer vara ett intensivt byggarbete och det ska bli fantastiskt roligt att få välkomna alla gäster om bara ett par dagar, säger Fredrik Rydesjö.

Boulebar har sedan 2007 byggt upp en fransk sommarpark med boule, mat och bar i Rålambshovsparken. Bara under 2018 hade de närmare 100 000 gäster och ett besök är för många en tradition under sommaren i Stockholm.

Boulebars långsiktiga plan är att återuppbygga det permanenta huset och skapa en året runt-verksamhet i Rålambshovsparken.

–Vi vill verkligen, tillsammans med Stockholms stad, verka för att denna fantastiska plats får den verksamhet den är värd. Det innefattar på längre sikt en året runt-verksamhet med inglasade boulebanor, á la orangeri även vintertid. Det kommer att bli fantastiskt, avslutar Fredrik Rydesjö.

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 8 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Köpenhamn. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se