Alltfler hyreslägenheter på Bovision Bredden på sajten lockar besökare

Alltfler hyreslägenheter på Bovision Bredden på sajten lockar besökare

Drygt 1 800 bostäder låg utannonserade till uthyrning på Bovision i mitten på denna vecka. Det var drygt tvåhundra fler jämfört med Bovisions genomgång i mars. De flesta objekten finns i Stockholmsregionen. Det är också där som bostadsbristen är störst. Genomgången visade att flertalet av uthyrarna vände sig till företag som behöver en bostad till personer som flyttar till Stockholm för att jobba där.

På Bovisions sajt ligger både hyreslägenheter med förstahandskontrakt och lägenheter för andrahands uthyrning ute.

-  Vi har haft hyreslägenheter i över tioårs tid på Bovision. De största fastighetsbolagen finns på vår sajt men även andrahandsuthyrning både privat och till företag finns på sajten, säger Peter Rydås, vd på Bovision.

Söker du exempelvis en lyxig bostad att hyra så finns just en stor pampig herrgårdsliknande villa, 8 rum och 4 badrum, på 800 kvadratmeter boyta och 3 000 kvadratmeter tomt i Upplands-Bro för uthyrning två år framåt för 49 000 kronor i månaden.

Nöjer du dig med något mindre så kanske ett rum och kök på 34 kvadratmeter med öppen planlösning i Stenhagen i Uppsala kan vara något. Lägenheten har balkong och hyrs ut från 1 januari nästa år. Avgiften är 4 831 kronor i månaden. I studentstaden Uppsala är det som i de flesta studentstäder brist på bostäder.

Bostadsbrist skapar nya aktörer på marknaden som försöker nischa in sig specifika områden exempelvis - en sajt för bara hyreslägenheter.

Är en sajt med enbart hyreslägenheter en bra idé?

-  Att enbart ha en sajt för hyresrätter tror jag blir alltför smalt nu då andrahandsmarknaden växer. Gynnsamma skatteregler kring andrahandsuthyrning och ett regelverk som ytterligare luckrats upp har medfört att andrahandsmarknaden ökat, säger Peter Rydås.

-  Schablonavdraget vid uthyrning av privatbostad har höjts från 21 000 till  40 000 kronor. Genom just generösare regler för privatpersoner som ett högre schablonavdrag kommer fler bostäder ut på marknaden. Det har vi på Bovision märkt. Privatuthyrningen av bostäder har blivit mer attraktivt.

De flesta hyresrätter i kommunal regi annonseras som regel ut av kommunerna själva. Bostadsförmedlingen i Stockholm är exempelvis landets största för förmedling av hyresrätter med förstahandskontrakt. Under år 2013 förmedlade exempelvis Stockholms bostadsförmedling 10 079 bostäder från Nyköping i söder till Uppsala i norr.

Då det gäller privatuthyrning, både första och andrahandskontrakt, så har som sagt Bovision varit en stor aktör under de senaste tio åren.

-  På Bovision har endast affärsidkare rätt att annonsera. Vår sajt är välrenommerad. Befintliga fastighetsbolag som lägger ut bostäder till uthyrning vet att det fungerar, säger Peter Rydås, vd på Bovision.