Hav och fjäll drar upp priset på fritidshuset  Läget gör flera hundra procents prisskillnad

Hav och fjäll drar upp priset på fritidshuset Läget gör flera hundra procents prisskillnad

Fritidshusbarometern:

Det är läget på fritidshuset som sätter priset. Det visar årets andra fritidshusbarometer från Bovision. Fritidshus med sjö-, havs- eller fjällutsikt drar upp kvadratmeterpriset med flera hundra procent.

Bovision har jämfört det lägsta kvadratmeterpriset på fritidshus i varje län med det högsta kvadratmeterpriset i samma län under andra veckan i april. Genomgången gäller hus som låg ute på sajten www.bovision.se den veckan.

-  Nu har säsongen kommit igång för köp av fritidshus. Just nu har vi 3 800 fritidshus som ligger ute på www.bovisions.se till försäljning. Det är roligt och spännande att alltfler hittar vår sajt som nu är en av de största i landet, säger Peter Rydås, vd på Bovision.

Valborg och första maj brukar vara startskottet att åka runt och titta på fritidshus. Sommaren nalkas och det är nu som många familjer funderar på att förverkliga semesterdrömmen och köpa sommarstugan vid havet eller insjön.

Bovisions genomgång visar att storleken på själva tomten och på fritidshuset har liten betydelse i förhållande till just husets läge. I värmländska Nybacka fick man betala 1 500 kronor per kvadratmeter för ett för ett fritidshus på 50 kvadratmeter som stod på en 1 900 kvadratmeter naturtomt.

I Stockholms skärgård fick man samma vecka betala drygt 133 000 kronor per kvadratmeter för ett 105 kvadratmeter stort hus på Djurö beläget på 2 500 kvadratmeters tomt vid havet.

Snittpriset per kvadratmeter för de dyraste fritidshusen låg i Bovisions genomgång på 53 500 kronor räknat på hela landet. Vi har då räknat på genomsnittet i riket för de dyraste fritidshusen i landets tjugoen län.

Genomsnitt för de billigaste var drygt 3 800 kronor per kvadratmeter räknat på hela riket. Det som avgjorde den stora prisskillnaden var huvudsakligen läget. Hav, sjö och fjällnära drog upp priset markant.

Genomgången visade att just nu är priserna på fritidshus högst i Stockholms skärgård, stora delar av västkusten och Skåne. De lägsta kvadratmeterpriserna i aprils Fritidshusbarometer fanns i Värmland, Västra Götaland och Gävleborg.

Flest hus som var ute till försäljning fanns också i de länen det vill säga i Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Värmland och Gävleborg. Andra attraktiva län och också med många hus ute till försäljning var Södermanland, Östergötland och Uppsala län i Bovisions genomgång.

-  Förutom läget så bestämdes också prisbilden av husets standard. Ett nyrenoverat fritidshus med hög standard och komfort drog upp priset. Vår genomgång visade dock att läget prismässigt betydde mest, säger Peter Rydås.

Fritidshusbarometer april år 2014

Örebro

Östergötland

genomsnitt kr/kvm

Exempel på fritidshus i landets alla län i Bovisions genomgång

Lägsta pris

Brokind

genomsnitt kvm

.

Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades 1996.