Hyresuthyrning av lägenheter till företag ökar

Hyresuthyrning av lägenheter till företag ökar

Alltfler privatpersoner hyr ut sina bostäder till företag. Det visar Bovisions genomgång av hyresbostäder. Av drygt de 1 600 lägenheter som legat utannonserade under första veckan i mars var drygt 55 procent riktad uthyrning till företag.

- Anledningen till att många vill hyra ut till företag är att man vill slippa all hantering kring andrahandsuthyrningen, kontraktskrivning, kontroll av hyresgäst, annonsering och vara säker på att hyran betalas. Och då vänder man sig till en etablerad förmedlare, säger Peter Rydås, vd för Bovision.

- Det största problemet med den nya "avregleringen" är att hyrorna stigit kraftigt speciellt i Stockholm. De höga hyrorna har gjort det ekonomiskt tuffare för en privatperson att hyra en lägenhet. Konsekvensen av detta är att antal objekt att hyra har ökat, på grund av att gemene man ofta inte är med på banan eftersom han inte har råd.

Det många glömmer bort är dock att man som privatperson faktiskt kan hyra i andrahand genom fråga sin arbetsgivare om de ställer upp som "borgenärer".

-  En av nyheterna i årets deklaration är att schablonavdraget vid uthyrning av privatbostad har höjts från 21 000 till 40 000 kronor. Sådant spelar in. Det har gjort privatuthyrningen av bostäder lite mer attraktivt, säger Peter Rydås.

Hyreslägenheter är en bristvara i dag i storstäderna. Genom att införa generösare regler för privatpersoner som ett högre schablonavdrag hoppas regeringen på att fler bostäder kommer ut på marknaden.

Under de senaste decennierna har ju många hyresrätter omvandlats till bostadsrätter samtidigt som byggandet av hyreslägenheter minskat.

Förmedlingen av hyresrätter med förstahands kontrakt sker genom mäklare och bostadsförmedlingar. Bostadsförmedlingen i Stockholm är landets största för förmedling av hyresrätter med förstahands kontrakt. Under år 2013 förmedlade exempelvis Stockholms bostadsförmedling 10 079 bostäder från Nyköping i söder till Uppsala i norr.

Bostadskön i landets största stad uppgick vid årsskiftet till 431 144 personer. Det är en ökning under år 2013 med 32 457 personer jämfört med året innan. I den kön står dock många som inte omedelbart behöver en bostad. Man vill samla på sig kötid till den dagen då man behöver en bostad.

Bovisions genomgång av hyresbostäder för uthyrning från förmedlare första veckan i mars visade att 35 procent av lägenheterna på www.bovison.se låg i Stockholm och att av de lägenheterna var faktiskt många riktade både till privatpersoner och företag.

Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades 1996. Företaget drivs sedan augusti 2012 av Peter Rydås.