Villatomtens läge viktig för de som bygger själv och för de som köper ”kataloghuset”

Drygt 3 300 tomter var denna vecka till salu på Bovision. Flertalet var vanliga villatomter runt 1 000 kvadratmeter. Men där fanns även allt från små skogstomter utanför detaljplan till stora lantbruks- och skogsmarker.

- I dag finns ett ökat intresse för att köpa en tomt så att man kan bygga sitt eget hus eller köpa och montera upp ett så kallat kataloghus i den stil man önskar, säger Peter Rydås, vd på Bovision.

I storstäderna och på attraktiva orter har tomtpriserna stigit. På flera ställen är tomten mer värd än själva boningshuset. Attraktiva tomter är också en bristvara. Det pressar upp priset.

Vid Bovisions genomgång av vad som var till salu denna vecka fanns exempelvis i Stockholms län en sjönära avstyckad villatomt i Viggbyholm på drygt 1 000 kvadratmeter till salu för 12,8 miljoner kronor. Men då ingår också i köpet en beställning och byggande av en exklusiv villa på närmare 300 kvadratmeter.

Det är vanligt att byggbolag köper naturtomter och vid försäljningen erbjuder tomten plus ett hus det hus från deras kollektion. Det är framför allt en vanlig förekommande kombination då man bygger nya villaområden.

Bovisions genomgång visade att variationen på tomtpriset är stora i samma län. I exempelvis Dalarna kostade en attraktiv tomt i Idre fjäll på 1 200 kvadratmeter drygt 1,1 miljon kronor och en naturtomt i Älvdalen på drygt 1 300 kvadratmete var till salu för 55 000 kronor. Läge, tillgänglighet, framdraget vatten och avlopp till tomtgräns är några exempel på avgörande prisfaktorer.

Dagens genomgång av tomter till salu är en ögonblicksbild gjord en dag denna vecka. Det visar utbudet just då på Bovision. Flest tomter till försäljning fanns i Västra Götaland, Stockholm och Skåne län. I de tre länen fanns en tredjedel av det totala utbudet.

Förutom vanliga villatomter så fanns också industritomter och stora lantbruks- och skogsmarker till salu det vill säga tomtmark som säljaren lagt ut till en fastighetsmäklare för hjälp med försäljning.

-  Precis som bostäder så är efterfrågan på tomter störst på våren. Då finns energin att bygga. Men det kan också vara en god idé att köpa tomten på hösten. Då har man ju vintern på sig att förbereda och tänka efter hur man vill ha det då det blir dags för byggstart, säger Peter Rydås.

Antal tomter till salu
i landets alla län