Vingslaget får nytt namn

I början av förra året tog Bräcke diakoni över ansvaret för verksamheterna inom Vingslaget Omsorgs AB. Ett välskött privat företag – byggt på en tydlig värdegrund och med en stark känsla för äldre människor och deras värdighet – fick en ny huvudman i form av en stiftelse som själv har över 90 års historia.

Vi valde då att tills vidare fortsätta driva enheterna under namnet ”Vingslaget”. Det var den benämningen som var känd hos de boende och deras närstående, hos kommunen och hos alla kontakter runtomkring verksamheterna. Namnet hade en tydlig historia, och verksamheten ett gott rykte.

Nu har det gått ett och ett halvt år, och nu precis i början av hösten är det dags att ändra namnet och driva all verksamhet också i Stockholm under namnet Bräcke diakoni. I förra veckan bjöd vi in politiker, tjänstemän och kollegor i vård och omsorgssektorn till en namnbytarfest i centrala Stockholm. I oktober firar vi tillsammans med alla medarbetare vid två tillfällen, och varje verksamhet bjuder också boende och närstående till ett litet kalas i respektive verksamhet. En serie festligheter för att markera att vi tar ett steg till.

Varför byter vi nu och vad ligger egentligen i ett namn? Vi har under tiden som gått jobbat hårt med att bygga ihop ledningsteam och arbetssätt. Vi har gjort gemensamma kvalitetsförbättringsprojekt, utvecklat rutiner, tagit det bästa från respektive organisation och låtit det bli en starkare ny helhet. Då känns det också rätt att manifestera det i ett gemensamt namn. Precis som när ett par gifter sig, kanske det handlar mer om att visa omvärlden vad som sker än varandra. Helt enkelt manifestera en gemensam avsikt, att man hör ihop och att man vandrar vidare gemensamt.

Att det då blir med Bräcke diakoni som namn, beror på att det är en tydligare bärare av värdegrunden och den historiska utvecklingen. Bräcke diakoni har en ledande samhällsroll som stark idéburen och tillika icke vinstutdelande aktör inom vård och omsorg. Nu är det en bra tid att låta det synas som familjenamnet.

Martin Ärnlöv
Direktor/vd