Bräcke Diakoni förvärvar Vingslaget Omsorgs AB

Vård- och omsorgsföretaget Bräcke Diakoni, som drivs non profit, förvärvar det privata aktiebolaget Vingslaget. Det innefattar åtta äldreomsorgsverksamheter och 250 anställda i Stockholmsområdet.
– Affären stärker Bräcke Diakonis position på vård- och omsorgsmarknaden och det är bra för Sverige att non profit-sektorn ökar, säger Martin Ärnlöv, direktor på Bräcke Diakoni.

Den 31 januari 2014 förvärvar Bräcke Diakoni 100 procent av det privatägda aktiebolaget Vingslaget Omsorgs AB. Genom förvärvet växer Bräcke Diakoni med över 20 procent och nära nog fördubblar sin äldreomsorgsverksamhet. Bräcke Diakoni stärker sin position som en av de största aktörerna på non profit-marknaden, med närmare 1200 anställda och en årlig omsättning på 675 miljoner kronor.

– Genom förvärvet av Vingslaget har vi bättre möjligheter att fortsätta utveckla svensk äldreomsorg. Satsningar på kvalitet och kompetens blir lättare när man växer och blir en ännu starkare aktör, säger Martin Ärnlöv, direktor på Bräcke Diakoni.

Affären är en del av Bräcke Diakonis satsning på Stockholmsmarknaden. I december förra året tog man över Röda Korsets Sjukhus i Bergshamra, med närmare 800 patienter. Non profit är en driftsform som möter växande intresse i Sverige.

– Vinst i välfärden är en mer aktuell fråga än någonsin. Vi anser att non profit är bra och socialt hållbart för hela Sverige, och bidrar till en mångfald av utförare. För oss handlar vår utveckling om människovärde och det är alltid individens välbefinnande som kommer först, säger Martin Ärnlöv.

– Vingslaget känner ett förtroende för våra värderingar och vårt sätt att bedriva verksamhet, och har valt att sälja till oss. Nu stärker vi ytterligare vår position i vård- och omsorgs-Sverige och visar att det inte bara är de stora vinstdrivande aktörerna som kan växa, säger Martin Ärnlöv.

Vingslaget Omsorgs AB blir ett helägt dotterbolag till Bräcke Diakoni och behåller sitt företagsnamn. På de sex äldreboendena och två dagverksamheterna kommer vardagen att fortsätta fungera som vanligt, med samma personal och kompetens.

För mer fakta om företagen, t.ex. vilka boenden det gäller, se separat informationsblad.

Martin Ärnlöv
Direktor/vd, Bräcke Diakoni