​Bräcke diakoni tar över Falkenbergs dagliga verksamhet

Med start i november i år kommer Bräcke diakoni att ta över daglig verksamhet i Falkenberg. Det beslutade socialnämnden i Falkenbergs kommun i veckan, efter en avslutad upphandling.

– Att vårt anbud ansågs vara kvalitativt bäst, tillsammans med våra goda referenser från redan pågående uppdrag, gör mig extra stolt och glad, säger Helene Mellström, områdeschef för Rehab & Funktionshinder på Bräcke diakoni.

Bräcke diakoni kommer att driva 16 dagliga verksamheter med olika inriktning i kommunen.

– Vi ser fram emot att vara med och driva verksamhet med god kvalitet i Falkenberg. Som idéburna och icke vinstdrivande har vi förutsättningar att kunna arbeta på ett annat sätt än om man är en kommun eller ett företag och vi hoppas att det kommer att visa sig i verksamheterna, säger Helene Mellström.

Deltagarna kommer att kunna fortsätta komma till sina arbetsplatser som vanligt.

– Tillsammans med befintliga medarbetare kommer vi fortsätta utveckla verksamheten. Deltagarnas delaktighet i den utvecklingen är central för oss, säger Helene Mellström.

Personalen som jobbar inom de berörda verksamheterna kommer att erbjudas anställning hos Bräcke diakoni

Bräcke diakoni drivs av visionen ”Ett medmänskligare samhälle” och driver idag ett femtiotal verksamheter, bland annat daglig verksamhet i Göteborg och Lerum.

Avtalet mellan Bräcke diakoni och Falkenbergs kommun sträcker sig fram till 2020, med möjlighet till förlängning till och med 2023.