Helene Mellström tar över som direktor och vd för Bräcke diakoni.

Helene Mellström - ny direktor för Bräcke diakoni

Det blir Bräcke diakonis egen Helene Mellström som tar över som direktor och vd för stiftelsen. Helene kommer senast från rollen som områdeschef för Rehab & Funktionshinder.

– Det känns väldigt roligt. Men också utmanande. Bräcke diakoni befinner sig mitt i en spännande resa där vi är redo att ta en ledande position inom vård- och omsorgssektorn, säger hon.

Med valet av Helene som direktor vill styrelsen förankra stiftelsen i sin kärnverksamhet och behålla fokus på sektorns särart.

– Vi sökte en person som utöver rätt kompetens har förståelse för den idéburna sektorn. Vi ville också ha en person som kan erbjuda stiftelsen kontinuitet och stabilitet i en expansiv fas. Allt detta hittade vi i Helene, säger Ionie Oskarson, Bräcke diakonis styrelseordförande.

Helene Mellström började jobba på Bräcke diakoni på 90-talet som arbetsterapeut. Förutom sin utbildning inom vård och omsorg har hon en masterexamen i ledarskap från Handelshögskolan i Oslo.

Hon är dessutom inte helt ny på posten som direktor. Under rekryteringsprocessen har hon varit tillförordnad och hon känner sig redan varm i kläderna.

– Det stora steget för mig var att tacka ja till att bli tillförordnad. Nu har jag mycket planer och är redan igång för fullt. Så nu är det bara att fortsätta. Givetvis tillsammans med styrelsen och ledningsgruppen. Och inte minst, alla medarbetare.

Kontaktperson:
Ionie Oskarsson, styrelseordförande Bräcke diakoni
Telefon: 070-574 85 05

”Ett medmänskligare samhälle” – det är Bräcke diakonis vision. Vi bedriver en bred non profit-verksamhet inom vård och omsorg, på flera olika håll i landet. Själva grundtanken är att vi och våra över 1000 medarbetare ska göra nytta där det behövs.