Stor uppslutning vid invigningen av Bräcke Diakonis Alzheimers café i Alingsås

Det var trångt och ont om sittplatser när Sveriges tredje Alzheimers café slog upp dörrarna i Alingsås torsdagen den 30 januari. Alzheimers café är en mötesplats med både föreläsningar och underhållning för personer med olika demenssjukdomar och deras närstående sista torsdagen varje månad.

Alzheimers café är ett internationellt koncept och starten i Alingsås är resultat av flera organisationer samarbete, något Niclas Hellgren, vård- och omsorgsnämndens ordförande, berättade hur glad han var över. Tillsammans med initiativtagaren Maude Kardell, områdeschef för Bräcke Diakonis äldreomsorg, klipptes de blågula invigningsbandet till applåder från gästerna.

Demenssjukdomens 8 psykologiska faser
Birgitta Ingridsdotter, psykolog, berättar om att både personen som får en demenssjukdom och den närstående går igenom åtta olika psykologiska faser under sjukdomen. För personen som är sjuk börjar det med att man märker av små förändringar, ofta försöker man bortförklara och förneka detta. Den närstående går samtidigt in i irritationsfasen, som utmärks av stor frustration över att den sjuke glömmer saker trots påminnelser. Birgitta berättar vidare och det märks att många i publiken känner igen sig i det som beskrivs.

Miljöns betydelse
Nästa Alzheimers café är den 28 februari klockan 17 till 19 på Kvarnbackens Rehabcentrum på Lapplandsgatan 1 i Alingsås. Då kommer bl a Helle Wijk, docent och författare, att föreläsa om miljöns betydelse för personer som drabbats av demenssjukdom.

Pressinbjudan
Media är välkommen den 28 februari, anmäl gärna i förväg till Louise Gehandlar.

Kontakta oss gärna om du vill veta mer:
Louise Gehandler
Verksamhetsutvecklare Äldreomsorg och Hospice
Mobil 0765-03 25 34
louise.gehandler@brackediakoni.se

Bräcke Diakoni bedriver en bred non profit-verksamhet inom vård och omsorg. Vårt mål är att människor ska växa. Vår kunskap om hälsovård, äldreomsorg och funktionshinder går hand i hand med forskning och utbildning. Idag finns vi på flera orter i södra Sverige och vi fortsätter att växa och utvecklas.