Artikel i Dagens Industri 15 mars: Vill spela på lika villkor

Den 7 mars besökte finansmarknadsminister Peter Norman Riksdagens kulturutskott för att tala om den framtida spelpolitiken i Sverige. Han meddelade att regeringen i detta skede ”varken vill säga bu eller bä”, men utlovade samtidigt ett tydligare besked i juni.

Men nu till det uttalande som verkligen förvånade oss i den EU licensierade spelbranschen: ”Problemen är att de här spelbolagen ofta ligger i skatteparadis och skickar in spelen via luften till Sverige. Då ska man ställa sig frågan varför de här bolagen skulle vilja lämna ett skatteparadis, komma till Sverige där vi betalar riktiga skatter och betala för en licens”, sade Peter Norman. Låt oss utgå från att Norman med ”skatteparadis” syftar på Malta, där många av oss medlemmar i Branschföreningen för onlinespel, BOS, har licens. Mycket viktigt att påpeka är dock att vi även har licenser i andra EU länder såsom Danmark, Italien, Storbritannien, Tyskland, Estland, Belgien och Spanien, och där vi betalar den spelskatt som föreligger. Så vore självklart även fallet i Sverige. Peter Norman undrar varför vi skulle vilja ha en licens i Sverige och betala skatt, om vi kan slippa. Vi vill påminna Norman om att många av våra medlemmar är stora börsbolag som har ett ansvar inför ägare att presentera långsiktighet och förutsägbarhet. PAF, medlem och en av grundarna i BOS, ägs dessutom av Ålands landskapsregering och skiljer sig därigenom inte nämnvärt från statliga Svenska Spel.

Vi vill kunna verka på lika villkor på den svenska marknaden. Just därför har vi grundat BOS i Sverige. Vi vill agera som en samtalspartner till regeringen och andra intressenter, och aktivt bidra till debatten om hur spelbolagen bäst kan ta ansvar för de svenska spelarna. Vi vill vara en del av den svenska utvecklingen. Annars vore vi inte här.

Erika Janson, Public Affairs manager Betfair,

Magnus Silfverberg, VD Betsson

Marcus Forssell, VD Bonnier Gaming

Inger Holmström, Kommunikationsdirektör PAF (Ålands Penningautomatförening)