BOS höll fullsatt seminarium om matchfixing

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2014 10:13 CET

Under tisdagen höll Gustaf Hoffstedt (MI) och Branschföreningen för Onlinespel ett lunchseminarium om matchfixing. Tre personer från spelbranschen, Basketsverige och European Sports Security Association berättade, utifrån sina erfarenheter, om spelkorruptionen som omsätter miljonbelopp. De första fallen uppmärksammades under början av 90-talet. Alltfler idrottsmän, spelare och sportintressenter har fått upp ögonen för situationen efter att matchfixing på senare år fått allt större medial uppmärksamhet.

Khalid Ali, generalsekreterare för European Sports Security Association, berättade om olika internationella samarbeten som bedrivs för att motverka matchfixing. Deras mål är att verka som en bro mellan idrottsutövare och spelregulatorerna.

Russell Wallace från Betfairs Integrity Team beskrev hur spelbolagen arbetar för att kartlägga onaturliga vadslagningsmönster. Han menade att spelbolagen har möjligheterna och resurserna som krävs för att spåra de spelare som lägger tvivelaktiga vad. Russell förklarade att det är självklart för Betfair som spelbolag att investera tid och pengar i att motverka matchfixing.

Petter Wenehult, generalsekreterare för Svenska Basketspelares Intresseförening redjorde för åtgärder inom Basketsverige och hur de som förening stödjer spelarna.  De arbetar praktiskt med att besöka lagen och informera  spelare om aktuella regler. Han beskrev även hur de samarbetar med polis och åklagarmyndighet för att ta fram en handlingsplan som spelare ska använda för att veta vart de ska vända sig om de fattar misstankar om matchfixing.

BOS är en branschförening för onlinespel med följande medlemmar: Betfair, Betsson, Bonnier Gaming, Paf, Unibet, Gamesys, Bonnier Gaming, Microgaming/Prima Poker, PokerStars, Net Entertainment, Evolution, Ladbrokes och William Hill.

Kommentarer (0)

Kommentera