Förslag som ensidigt gagnar egna spel

Förslag som ensidigt gagnar egna spel

Ordförandena i Svensk Galopp Hans Hansson respektive Svensk Travsport Hans Ljungkvist efterlyser på Brännpunkt 6/4 snabba lösningar på den sedan länge havererade spelpolitiken. De båda förbunden har sedan några år tillbaka anslutit sig till idén att Sverige bör införa ett licenssystem för spel. Det är samma uppfattning som vi själva har, liksom regeringen och åtminstone sex av åtta riksdagspartier. Gott så.

Mer bekymmersamt blir det när de båda förbunden efterlyser en quick fix i väntan på den efterlängtade och nödvändiga omregleringen. Det är en quick fix som måhända skulle stärka Svensk Galopps och Svensk Travsports ställning, men som samtidigt skulle förstärka den anomali som idag råder på svensk spelmarknad. För den som vill medverka i en omreglering av spelmarknaden är det viktigt att ens egna förslag inte ensidigt gagnar det egna fögderiet på bekostnad av allmänintresset.

Det råder inget tvivel om att de i Sverige reglerade bolagen lider under monopolet. Exempelvis är de förbjudna att exportera sina produkter, hur attraktiva de än är för utländska kunder. Ett liknande exportförbud för svenska framgångssagor som Spotify eller Absolut Vodka hade naturligtvis varit katastrofalt, inte enbart för de enskilda bolagen utan även för välståndet i vårt land.

Det råder dock inte heller något tvivel om att de EU-licensierade bolagen, alltså bolag som Betsson och Unibet, tar skada av monopolet. Om den lika illegitima skada som monopolet åsamkar dessa bolag har dock Hansson och Ljungkvist litet att säga, förutom att felaktigt påstå att bolagen är ”oreglerade”. Exempelvis är dessa bolag förbjudna att sponsra idrottsföreningar, och nyligen föreslog en statlig utredning förbud mot en tidning som Svenska Dagbladet att ta in EU-licensierade bolags spelannonser.

Att mot den bakgrunden kräva snabba lösningar på endast de problem som monopolet åsamkar ens egen organisation är inte förtroendeingivande. Tvärtom måste alla vi som på ett eller annat sätt har intressen i spelbranschen visa att våra förslag inte enbart gagnar oss själva, utan också samhället i stort.

Just den ansatsen uppfattar vi att civilminister Ardalan Shekarabi (S) har, liksom de riksdagspartier som ställt sig bakom ett licensinförande. Vår uppmaning blir därför att satsa resurserna på att utan dröjsmål påbörja en utredning syftandes till ett system med spellicenser, snarare än att lappa och laga ett sedan länge havererat system genom att dela ut fringisar till enskilda spelbolag. Det är angeläget att arbetet med en omreglering kommer igång, efter flera tidigare regeringar vars spelpolitik präglats av passivitet och inkompetens. Tärningen borde ha varit kastad för länge sedan.

MAGNUS SILFVERBERG

ordförande i banschföreningen för onlinespel

GUSTAF HOFFSTEDT

generalsekreterare

Lär artikeln här.

Ämnen

BOS är en branschförening för onlinespel med följande medlemmar: Betfair, Betsson, Bonnier Gaming, Paf, Unibet, Gamesys, Bonnier Gaming, Microgaming/Prima Poker, PokerStars, Net Entertainment, Evolution, Ladbrokes och William Hill.

Gustaf Hoffstedt

Presskontakt Generalsekreterare 0708-18 28 21

Branschföreningen för Onlinespel (BOS) företräder 18 onlinespelbolag vilka bedriver spelverksamhet i Sverige. Samtliga B2C-medlemmar i BOS innehar svensk spellicens.

Branschföreningen för Onlinespel (BOS) företräder dryga tjugotalet onlinespelbolag vilka bedriver spelverksamhet i Sverige. Föreningen har som medlemmar dels spelbolag som vänder sig direkt till spelkonsumenter (B2C – business to consumer), dels spelutvecklare som säljer spelprodukter och underhåll till B2C-bolagen. Att sälja spel direkt till konsument är en licenspliktig verksamhet i Sverige. Samtliga B2C-medlemmar i BOS innehar svensk spellicens. BOS verkar för en sund och säker spelmarknad som kännetecknas av ett högt konsumentskydd samt goda och lika villkor för alla aktörer på spelmarknaden. BOS ska vara en naturlig samtalspartner för såväl politiska företrädare som myndigheter och ideella organisationer i alla frågor som handlar om onlinespel.

Branschföreningen för Onlinespel (BOS)