Regeringen klarar inte att förklara Svenska Spels monopol

I slutet av november bad EU- kommissionen den svenska regeringen förklara hur Svenska Spels ensamrätt att bedriva poker- och vadhållningstjänster online är förenliga med den fria rörligheten för tjänster. Under tisdagen, den 21 januari, skickade den svenska regeringen sitt svar till EU-kommissionen. Branschföreningen för Onlinespel (BOS) ser en rad svagheter och några rena felaktigheter i regeringens argumentation.

Kommissionen kritiserar det faktum att regeringen fastställt en 22 procentig rörelsemarginal som vinstmål för Svenska Spel vilket i deras mening visar att staten har vinst snarare än skyddshänsyn som grund för Svenska Spels verksamhet. Regeringen hävdar att det inte rör sig om ett vinstmål.

-      Regeringen viker sig dubbel för att försöka förklara kravet på en så ovanligt hög lönsamhet för Svenska Spel. De försöker få det till att det inte rör sig om ett vinstmål, säger Magnus Silfverberg, ordförande för BOS och vd för Betsson AB. Deras faktiska vinstmarginal ligger på ca 50 procent vilket gör dem till ett av de mest lönsamma företagen i Sverige i den storleken. Svenska Spel har en mycket högre vinst från svenska marknaden än den sammanlagda vinsten för alla de EU-licensierade företagen som riktar sig mot Sverige. Att det rimmar illa förstår även regeringen, som därför påpekar att vinsten går till staten och till allmännyttiga ändamål, fortsätter han.

Kommissionen menar även att Svenska Spel genom sin stadigt ökande marknadsföring visar att de har en expanderande affärspolicy. Bara under 2012 har bolaget ökat sina marknadsföringskostnader med 22 procent. För 2013 uppgick Svenska Spels  reklaminvesteringar till 327 miljoner, eller 17,8 procent av spelbolagens totala reklaminvesteringar. Magnus Silfverberg menar att regeringen är medvetet otydliga:

-        Man försöker bortförklara Svenska Spels omfattande marknadsföring genom att sätta den i relation till utvecklingen bland andra aktörer. Men det är inte vad kommissionens kritik handlar om.  Faktum är att Svenska Spel är det bolag som räknat i pengar satsar mest på reklam och att de under senare år kraftfullt ökat sina reklaminvesteringar. Och det är vad kommissionen kritiserar. Som svar hävdar regeringen att Svenska Spel av ansvarsskäl håller igen. Det är inte trovärdigt!

Slutligen kommer kommissionen till frågan om spelansvarsåtgärder. Där påtalar man att den typ av åtgärder som gäller för Svenska Spel skulle kunna vara obligatoriska för samtliga aktörer som ges tillstånd att erbjuda speltjänster på den svenska marknaden.

-       Efter att ingående ha redogjort för de riktlinjer Svenska Spel har att hålla sig till erkänner regeringen att det är fullt möjligt att ha samma riktlinjer för privata onlinebolag, men att det enligt unionsrätten inte finns någon skyldighet att utfärda tillstånd för andra spelbolag. Dessutom är det felaktigt att riktlinjerna i SPER skulle vara mer omfattande än de som följer av den internationella CEN-standarden. Oberoende studier visar att det är tvärtom, avslutar Magnus Silfverberg.

För mer information:

Magnus Silfverberg, vd Betsson och ordförande för BOS tel. 070-2711 47 00

BOS är en branschförening för onlinespel med följande medlemmar: Betfair, Betsson, Bonnier Gaming, Paf, Unibet, Gamesys, Bonnier Gaming, Microgaming/Prima Poker, PokerStars, Net Entertainment, Evolution, Ladbrokes och William Hill.