Det är stor skillnad på att rita ett bageri och att rita en tågdepå

Ulf Thorbjörnsson utbildade sig till arkitekt på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg mellan åren 1984-89 och fick under sin utbildning möjlighet att praktisera på Wingårdhs Arkitektkontor. En praktik som resulterade i att Ulf blev anställd och arbetade kvar i ytterligare 11 år innan han startade T+E Arkitekter där han idag är både delägare och VD.

— Jag startade T+E Arkitekter 1999 tillsammans med två kollegor från Wingårdhs. Idag är vi 20 arkitekter och byggnadsingenjörer anställda och arbetar med alltifrån kontor och bostäder till industrier och laboratorier.

Vad kunden vill ha

Ulf säger att det bästa med att vara arkitekt är att yrket är så omväxlande och utvecklande. Det är stor skillnad på att rita ett bageri och att rita en tågdepå. Man träffar många människor där utmaningen ibland kan vara att ta reda på vad kunden egentligen vill ha.

— En av mina starkaste egenskaper som arkitekt är att jag har en stor analytisk förmåga vilket hjälper mig att förstå de mer subtila behoven och önskemålen i ett projekt. Jag har lätt för att sätta mig in i en beställares uttalade, såväl som outtalade, behov och önskemål.

Omväxlande arbete

Att driva ett mindre företag kan vara både omväxlande och utvecklande. Ofta innebär det att man arbetar med andra saker än det man utbildat sig till, berättar Ulf.

— Man måste ta hand om personal, ekonomi och sälj vilket är arbetsuppgifter som inte fanns med på schemat på arkitektlinjen. Men det är viktiga delar för att få verksamheten att fungera. För mig tillför detta en extra dimension i yrkeslivet.

Som ett led i ytterligare personlig utveckling var det aldrig någon tvekan för Ulf om att han skulle tacka ja till det hedervärda uppdraget att vara med i juryn för The Brewhouse Award.

— När man får ett erbjudande om att ingå i juryn för en ”innovationstävling som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten”, så är det något man med glädje tackar ja till. Jag hoppas och tror att jag, med min erfarenhet som arkitekt och egenföretagare, kan göra nytta i arbetet som jurymedlem i The Brewhouse Award.

Läs mer om The Brewhouse Award och se vilka som ingår i årets jury