Brother International Sweden AB: Brother-skrivare blir Svanenmärkta

PRESSMEDDELANDE                                                                            12 JANUARI 2010

Bland produkterna finns vanliga laserskrivare och multifunktionsskrivare med och utan fax.

- Våra kunder ska veta att produkterna de köper från oss har så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Mats Svensson, vice vd på Brother Sverige AB.

Brother har alltid varit ett företag med tydligt miljöfokus. Därför satsar företaget nu på att Svanenmärka produkter inom ett område där de är marknadsledande, nämligen inom svartvita laserbaserade multifunktionsskrivare.

Totalt 9 olika modeller från Brother baserade på laserteknik, har fått ett kvitto på att de uppfyller hårda miljökrav när det gäller tillverkningsmaterial, energiförbrukning och arbetsmiljö.

- Vi tycker att det är väldigt roligt att Brother valt att Svanenmärka sina produkter. Att välja Svanenmärkt är ett enkelt sätt att bidra till en bättre miljö – både på kontoret och ute i världen, säger Ove Jansson produktansvarig för Svanenmärkta skrivare på Svanen.

För att bli Svanenmärkt måste en skrivare uppfylla krav på låg energiförbrukning och ha energisparläge. Utsläppshalterna av ozon och andra gaser är noggrant reglerade liksom bullernivån.
Plasterna i skrivarna får inte innehålla hälsofarliga ämnen eller vådliga kemikalier. Skrivarna måste vara byggda för att förenkla återvinning och kunderna ska ges tydlig information om vad som gäller för returhantering och återvinning.
Leverantören måste också garantera att det finns reservdelar kvar fem år efter att produkten slutat tillverkas.

- Vi strävar alltid efter att vara miljömedvetna, säger Mats Svensson, vice vd på Brother i Sverige. Svanenmärkningen är en symbol som gör det tydligare för våra kunder att produkterna är miljöanpassade.

De flesta av Brothers skrivare följer redan nu de miljöregler som gäller för Blå Ängeln och Energy Star.*

Följande produkter blir Svanenmärkta:

Laserskrivarna HL-5340D, HL-5350DN, HL-5350DNLT och HL-5370DW, multifunktionsskrivarna med fax MFC-8370DN, MFC-8880DN, MFC-8890DW samt DCP-8070D och DCP-8085DN. De två sistnämnda är multifunktionsmaskiner med samma funktioner som MFC-serien, men saknar fax.

Fredrik Pauli, produktchef, Brother International Sweden AB
Telefon: 031 - 734 12 15
E-post: fredrik.pauli@brother.se

Ove Jansson, produktansvarig på Svanen,
Telefon: 08- 55 55 24 41
E-post: ove.jansson@svanen.nu

Bilder på produkterna kan laddas ner från www.brother.se under Media Center

*Energy Star är en miljöcertifiering som tilldelas modeller som drar väldigt lite energi. Blå Ängeln är en tysk miljöcertifiering som endast tilldelas produkter och tjänster som sätter hög miljöstandard inom tillverkning och service.

Om Svanen
Miljömärkningen Svanens vision är ett hållbart samhälle med en hållbar konsumtion. Svanen är Nordens officiella miljömärkning. Miljömärkning Sverige driver arbetet i Sverige på regeringens uppdrag. Miljömärkning Sverige ansvarar också för EUs officiella miljömärke EU-Blomman. Verksamheten drivs utan bransch- eller vinstintresse. Alla Svanenmärkta produkter och kriterier finns på www.svanen.nu

• Hobby

• multifunktionsskrivare
  • svartvita laserskrivare
  • svanenmärkt
  • svanenmärkning
  • svanen

Om Brother
Brother International Sweden AB är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har huvudkontoret för Sverige i Göteborg. Brother Int. Sweden har 20 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.
Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.
Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213