Brottofferjourens hjältar 2015

Brottofferjourens hjältar 2015

Brottsofferjouren Sverige delar vartannat år ut Brottsofferpriset till en person vars insatser varit betydelsefulla för brottsofferarbetet i Sverige. I år delas priset av Ankie Jakobi och Marianne Torstensdotter.

- Att arbeta med Ankie är som att ha en levande kunskapsbank i brottsofferfrågor vid sin sida, säger Agnetha Dentback som jobbar på grannjouren. - Hon är alltid glad och positiv, har alltid bra reflektioner. Och hon har öron som aldrig slutar lyssna.

Ankie har varit verksam i Brottsofferjouren Hässleholm, Osby, Perstorp sedan 2000. Hon har verkat som ordförande och som ideell samordnare för brottsofferverksamheten och vittnesstödsverksamheten.

Ankie delar priset med Marianne Torstensdotter.

Marianne är aktiv i Brottsofferjouren Värmland sedan många år och beskrivs av kollegor som ett energiknippe som ger mod och styrka till de hon möter.Marianne var med och startade Alla Kvinnors Hus i Karlstad på 80-talet. 1998 blev hon aktiv inom Brottsofferjouren där hon fortfarande verkar som ideell.

- Jag blir aldrig trött på att prata med människor. Varje nytt möte berikar mig, säger Marianne.

Priset delades ut av Brottsofferjourens Sveriges förbundsordförande Sven-Erik Alhem och generalsekreterare Eva Larsson i samband med förbundets riksstämma i Sollentuna den 30-31 maj där representanter från landets brottsofferjourer samlats.

- Det finns så många eldsjälar som inte alltid syns i stora sammanhang, men som gör en fantastisk insats och ett otroligt betydelsefullt jobb. Det känns så roligt att sådana personer kan uppmärksammas med Brottsofferpriset. De förtjänar all beundran och respekt, säger Eva Larsson, generalsekreterare för Brottsofferjouren Sverige.

Kontakt

Ankie Jakobi, pristagare Brottsofferpriset 2015. Ordförande, stödperson och vittnesstödjare i Brottsofferjouren Hässleholm, Osby och Perstorp. 0734-075 999

Marianne Torstensdotter, pristagare Brottsofferpriset 2015. Brottsofferjouren Värmland 070-691 27 14

Eva Larsson, generalsekreterare: 0739-738 601

Sven-Erik Alhem, förbundsordförande: 073-973 86 00 eller 070-857 76 00

Brottsofferpriset delas ut av Brottsofferjouren Sverige sedan 2004. Mottagaren erhåller 5 000 kronor och en staty särskilt framtagen av konstnärinnan Diana Andersson. Statyn – en ängel med vingar i form av öron – symboliserar en lyssnande medmänniska som ger av sitt engagemang och sin tid till dem som behöver henne.

Brottsofferjouren är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation som ger stöd till brottsoffer, anhöriga och vittnen. Med FN:s konvention om mänskliga rättigheter som grund arbetar vi för att alla ska få det stöd de behöver. Varje år får mer än 90 000 människor stöd på närmare 30 olika språk av hundratals ideellt utbildade medmänniskor på landets drygt 90 lokala brottsofferjourer. Brottsofferjouren startade 1984 och drivs med medel från Brottsofferfonden och Socialstyrelsen samt genom gåvor och bidrag till 90-kontot. Kommuner och landsting ger stöd till det lokala arbetet. Läs mer på www.brottsofferjouren.se.