Helix nominerat till Årets Bygge

Helix nominerat till Årets Bygge

Helix, den nya rättspsykiatriska anläggningen i Huddinge, ligger i framkant vad det gäller framtidens vårdbyggnad. Nu har också huset uppmärksammats av juryn för utmärkelsen Årets Bygge.

-  Det är givetvis glädjande att Helix uppmärksammas på det här sättet. Både för oss som arkitekter men självklart även för verksamheten. Vi har arbetat nära varandra i hela processen med högt i tak för att säkerställa att kraven på säkerhet och arbetsmiljö kombinerats med en bra arkitektonisk utformning, säger Anna Espling Rolf, ansvarig arkitekt på BSK Arkitekter

Årets Bygge utses av tidningen Byggindustrin och i deras motiveringsartikel lyfter de bland annat fram de smarta lösningarna som både varit säkra och kostnadseffektiva men samtidigt tilltalande rent estetiskt. Hela projektet har präglats av en gemensam strävan mot ett tydligt mål.

-  Helix är nog det svåraste bygge jag varit med om på grund av kompromisslösheten. Inget fick gå snett. Allt måste funka. Samtidigt har det varit ett fantastiskt spännande projekt, säger Mats Rydén på NNC som ansvarade för entreprenaden av Helix.

Om Årets Bygge:
Årets Bygge är en artikelserie i 20 avsnitt. Här lyfter tidningen Byggindustrin fram exempel på det bästa som byggsektorn presterat i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form under 2012. Tidningens artiklar utgör nomineringarna till priset Årets Bygge.

När samtliga nomineringar publicerats färdigt tar en expertjury under ordförandeskap av Mårten Lindström vid. Den utser tio finalister och senare i mars 2013, en segrare. Läs mer här.