Helix utsedd till  ”Årets Bygge”

Helix utsedd till ”Årets Bygge”

Den nya rättspsykiatriska anläggningen Helix har utsetts till ”Årets Bygge”. Totalt nominerades 20 byggnader över hela Sverige. I stenhård konkurrens med bland annat Friends Arena, Clarion Hotell Arlanda, Artipelag och Klaraporten valdes Helix som det bästa byggsektorn presterat under 2012.

Helix ligger inbäddad i naturen utanför Flemingsberg i Stockholm. Anläggningen lyckas kombinera en funktionell psykiatrisk vårdinrättning med högsta möjliga säkerhetskrav samtidigt som det är en lättarbetad och attraktiv arbetsplats. En del av vinnarmotiveringen för Årets Bygge lyder:

”För ett komplicerat och omfattande byggprojekt med rigorösa krav på säkerhetssystem både i utförandefasen och under byggnadens drift. Projektet har satt samverkan mellan samtliga medverkande parter i centrum redan från början. Helix är ett väl genomfört projekt som förutom sin fysiska utformning också tillför ett stort kunskapskapital i samtliga medverkande företag.”

Årets Bygge utses av tidningen Byggindustrin. Syftet är att lyfta fram det bästa projektet som slutförts under föregående år avseende kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form. Juryn har förutom att gå igenom alla de nominerade projekten noggrant genomfört över 200 intervjuer för att hitta en lämplig vinnare.

-  Vi är oerhört stolta över att Helix uppmärksammas. Det har varit ett fantastiskt projekt. Vårt mål är alltid att jobba nära våra kunder och här har vi med Locum och NCC haft ett tydligt gemensamt mål. Det har varit högt i tak för att säkerställa att kraven på säkerhet och arbetsmiljö kunde kombineras med en arkitektonisk utformning av högsta klass, säger Anna Espling Rolf, ansvarig arkitekt på BSK Arkitekter

Helix har förutom utmärkelsen ”Årets Bygge” även uppmärksammats utomlands för att ligga i framkant vad det gäller framtidens vårdbyggnad. BSK Arkitekter vann den internationella arkitekttävlingen år 2006 och utgick tidigt från den senaste forskningen inom psykiatrisk vård. Den 1 december 2012 flyttade verksamheterna in. Veckan därpå var verksamheten igång fullt ut och den tidigare anläggningen vid Huddinge sjukhus stängd.

På Helix pågår två typer av verksamhet. Dels gör Rättsmedicinalverket, RMV, utredningar om personer som begått brott är psykiskt sjuka, dels svarar Stockholms Läns Sjukvårdsområde, SLSO, för vård av de brottslingar som är psykiskt sjuka. Att få ihop dessa två verksamheter har varit en bärande tanke vid utformningen av byggnaden. Därför har flöden av personal, besökare och patienter, överblickbarhet, tydlig logistik och hög säkerhet varit viktiga faktorer.

Navet i byggnaden är personal­torget som är den naturliga träffpunkten för personalen oavsett arbetsuppgift.  Antalet vårdplatser är 92, därtill kommer en öppenvårdsavdelning. Den totala ytan är 17 000 kvadratmeter i två respektive tre plan.

BSK Arkitekters uppdrag finns inom en stor bredd av sektorer som bostäder, kontor, vårdbyggnader,
högskolor, rättsväsende och handel. Exempel på uppdrag under senare år är Albano - Nytt
högskole- och universitetscampus i Stockholm, Helix – Rättspsykiatrisk anläggning i Flemingsberg,
Postens huvudkontor i Solna, Södertäljes nya stadshus, omvandlingen av Glashuset vid Slussen i
Stockholm och Solna tingsrätt. Bland inredningsuppdragen kan nämnas Vasakronan och Atrium
Ljungbergs nya huvudkontor samt Minecraft-skaparna Mojangs nya kontor. BSK Arkitekter startade
1966 och ingår idag i Arcona-koncernen. Omsättningen är ca 45 MSEK.