Minecraft växer i nytt landskap

Minecraft växer i nytt landskap

Mojang, utvecklarna av datorspelsfenomenet Minecraft, har valt att samarbeta med BSK Arkitekter för att utveckla sitt nya kontor i Stockholm.

Minecraft är en av de största spelsuccéerna på senare år. Genom en affärsmodell som bygger på att släppa demoversioner av spelet online och låta spelarna vara med i utvecklingsprocessen har Mojang fått miljontals fanatiska fans och utmanat hela världens speljättar. Spelet har också fött en enorm aktivitet på nätet. I närmare tre miljoner Youtube-filmer delar spelare med sig av sina egna skapelser i spelet.

Företaget Mojang räknar med en omsättning på drygt en halv miljard kronor under företagets första 15 månader. Nu växer de med ett helt nytt kontor som de vill ska illustrera deras gränslösa idéer.

- Storyn vi bygger konceptet på handlar om residenset till den fiktiva personen Herr Mojang. Det blir ett potpurri av klassiska viktorianska herrklubbsinfluenser. Resultatet kommer att bli både oväntat och en smula galet, säger affärschef Marco Checchi på BSK Arkitekter. Vi är mycket stolta över att ha fått förtroendet och ser det som ett bevis på att vi attraherar de mest spännande företagen i Sverige idag.

BSK Arkitekters har genomfört många framgångsrika designuppdrag, och nyligen vann exempelvis Dice ”Sveriges snyggaste kontor 2011”.

- Vi har en uttalad ambition att vinna ”Årets snyggaste kontor 2012” och vad är bättre än att använde de som vann förra året? Vi fick direkt en bra uppfattning av BSK Arkitekter och deras proffsighet. Samtidigt har de stark integritet och vågade ifrågasätta våra egna idéer när de inte trodde på dem, säger Carl Manneh, vd på Mojang.

BSK Arkitekters startade 1966 och har idag 40 medarbetare. BSK Arkitekters Inredningsstudio arbetar med utformning av personliga och varumärkesstärkande miljöer för butiker och kontor. Exempel på kunder är Odd Molly´s flagship store, DICE (Digital Illusions/ Electronic Arts), EQT och Propellerhead Software. BSK ingår i Arcona-koncernen och omsättningen 2010 var 40 MSEK.