Offensiv satsning fortsätter efter rekordår

Offensiv satsning fortsätter efter rekordår

Efter fjolårets succéår med en rekordomsättning på 79 miljoner kronor fortsätter BSK Arkitekter att utvecklas på bred front. Arkitektkontoret växer bland annat på bostadssidan och rekryterar ny spetskompetens inom kommersiella fastigheter genom Leo Qvarsebo.

– Efter ett 2015 med mycket fokus på bostäder är det verkligen roligt att vi nu stärker vi oss inom fler områden, bland annat kommersiella fastigheter, säger Stina Ljungkvist, VD på BSK Arkitekter.

Leo Qvarsebo kommer närmast ifrån Equator Stockholm där han var studioansvarig och har dessförinnan arbetat hos Kjellander + Sjöberg. På BSK Arkitekter blir han affärsansvarig för kommersiella fastigheter.

– Jag har alltid gillat BSK. Framförallt lockades jag av deras synsätt på arkitektur och kunnande att driva stora komplexa projekt. Mitt fokus ligger nu på att utveckla dialogen med nya och befintliga kunder, säger Leo Qvarsebo.

Samtidigt fortsätter utvecklingen på bostadssidan. Under hösten rekryterades bland andra Olga Rosell och Anders Lundborg. Olga Rosell arbetade tidigare på Sweco Architects med bland annat utvecklingen av Farsta Strand. Anders Lundberg värvades ifrån ETTELVA Arkitekter, där han bland annat arbetade med omvandlingen av Turbinfabriken i Järla till bostäder. Rekryteringarna av Janna Winroth, Maria Calogerópulos, Sara Lidh, Johan Ekström och Sigrid Svensson höjer ytterligare BSK Arkitekters bostads- och BIM-kompetens.

– Vi ser fortsatt framför oss en stark utveckling inom bostäder och med de senaste rekryteringarna har vi nu stärkt vår kompetens och kapacitet ytterligare, säger Svante Bergman, affärsansvarig för bostäder på BSK Arkitekter.

Omsättningen på 79 miljoner kronor under 2015 innebär en ökning med 15 miljoner från tidigare rekordnotering.

På bilden syns från vänster: Anders Lundborg, Åsa Landahl, Rasmus Nordenström Jung, Janna Winroth, Denitsa Dineva, Mantas Nainys, Märta Andersson, Martin Nilsland, Olga Rosell, Johan Ekström, Sara Lidh, Leo Qvarsebo och Felicia Lans.

På bilden saknas: Sigrid Svensson, Emelie Jeppsson, Oskar Flarup och Maria Calogerópulos

BSK Arkitekter arbetar med stadsbyggnad, husbyggnad och inredning. Uppdragen rör främst städer, bostäder, kontor, rättsväsende, utbildning och vård. Företaget står exempelvis bakom omvandlingen av Nacka Strand, Mojangs och Vasakronans huvudkontor, rätts­psykiat­riska anläggningen Helix, Glashuset vid Slussen, Södertälje stadshus och Postens huvudkontor. BSK Arkitekter fyller 50 år 2016. Företaget är till hälften medarbetarägt och tillhör Arcona-koncernen, som i sin tur ägs av Veidekke­. Omsättningen 2015 var 79 MSEK.