Rekordresultat och nyanställningar hos BSK Arkitekter

Rekordresultat och nyanställningar hos BSK Arkitekter

Ökad omsättning med 45 procent till 64 miljoner kronor och tredubblat resultat till +8 miljoner. För BSK Arkitekter var 2013 ett riktigt rekordår. Samtliga siffror är de högsta i företagets historia. Och tempot har inte gått ned - första kvartalet 2014 har startat mycket starkt. Flera rekryteringar har gjorts och många nya stjärnskott är på väg in.

- Vi är oerhört nöjda med förra året och hur vi driver stora och komplexa projekt. Årets rivstart är samtidigt extra glädjande. Vi har ett fortsatt högt mål och är trygga med den kurs vi har lagt ut, säger Ulf Mangefors, vd på BSK Arkitekter.

En anledning till framtidstron är att BSK Arkitekter och ägarna Arcona i slutet av förra året valde att låta norska Veidekke förvärva ägandet över koncernen som en väl fungerande helhet. Den nya ägarformen innebär stora utvecklingsmöjligheter.

- Vår värdegrund stämmer väl överrens med Veidekkes. Vi drivs båda av en öppenhet och transparens samt en vilja att förstå kundens affär. Veidekke är kända för sina bostadsprojekt men de ser en stor potential i all vår övriga spetskompetens, exempelvis inom kontor och stadsplanering, säger Ulf Mangefors.

För tillfället arbetar BSK Arkitekter exempelvis med bostäder och stadsplanering i Nacka Strand
och den nya rättspsykiatriska anläggningen i Trelleborg, som kommer att bli Sveriges största så kallade passivhus. Under det senaste halvåret har BSK Arkitekter nyanställt sju arkitekter. Fler rekryteringar planeras i linje med den offensiva satsningen under året.

- Vi letar alltid efter branschens största talanger och kan snart kommunicera namn som förstärker vår inredningsstudio och vårt team för vårdbyggnader, säger Ulf Mangefors.

BSK Arkitekter arbetar med utformning av städer, byggnader och inredning. Uppdragen är främst kontor, bostäder, högre utbildning, vårdbyggnader och handel. Företaget förenar en stark konceptuell inriktning med gedigen byggnadsteknisk kunskap, samt lång erfarenhet av att leda komplexa projekteringsprocesser.

Företaget har funnits sedan 1966 och ingår i Arcona-koncernen.  Omsättningen 2013 var 64 MSEK.