Vandring längst Mölndalsån.

Då avgörs miljödomen för Forsåker

Mellan den 19-20 februari var Mark – och miljödomstolen i Mölndal och genomförde huvudförhandling gällande miljödom i Forsåker. Besked om dom kommer i slutet av april 2019.

Tisdagen den 19 februari inleddes huvudförhandlingen i Kommunfullmäktigesalen i Mölndals stadshus. Huvudförhandlingen har pågått under två dagar och behandlar ärendet om ombyggnad av Mölndalsån genom Forsåker. Ombyggnaden innefattar att säkra upp stadsmiljön mot översvämningar och göra åvattnet tillgängligt i stadsdelen.

Mark- och miljödomstolen har under onsdagen varit och besökt Forsåker för att granska Mölndalsån, som idag går under mark på flera ställen. I framtiden ska ån lyftas fram och rinna igenom hela området och är en viktig del för att skapa karaktär. Utbyggnaden av ån innebär vissa åtgärder på befintlig åränna. Utifrån huvudförhandlingen har fokus varit på att skapa förbättringsåtgärder och kvalitetsäkra ett bra fiskliv och fauna.

-Idag har laxen i Mölndalsån ett reproduktionsområde på ca 350 kvm inom Forsåker, i vår ansökan har vi föreslagit att utöka till 800 kvm. Under förhandlingen har vi även öppnat upp för att se om vi kan skapa ännu mer i den sydvästra delen av ån genom Forsåker, vilket är stor fördel för fisklivet i ån, berättar Bjarne Fjellanger, VD Mölndala Fastighets AB.

Huvudförhandlingen avslutades vid lunchtid på onsdagen den 20 februari. Nu överlägger domstolen och beslut väntas om 6-8 veckor, besked om dom beräknas i slutet av april 2019.