Pylonen i Orminge

Markanvisningstävling för Pylonen i Orminge, Nacka

Markanvisningstävling för Pylonen i Orminge, Nacka Byggnadsfirman Viktor Hanson vinner markanvisningstävlingen i ett naturnära bostadsområden i Orminge.

Totalt planeras för fem punkthus med sex till sju våningar. Området ligger norr om Orminge centrum nära Myrsjön och bostäderna planeras bli klara 2022–2023.

Markanvisningstävlingen omfattade två olika områden där Byggnadsfirman Viktor Hanson har vunnit tävlingen för området Pylonen. Byggnadsfirman Viktor Hanson tilldelas en byggrätt på cirka 13 965 kvm ljus BTA bostäder. Här planeras ett flerbostadshuskvarter i form av fem punkthus med sex till sju våningar. Området är beläget på en höjd i närheten av Myrsjön och ny bebyggelse ska samspela med befintlig topografi.

- Det ska bli väldigt roligt att samarbeta med Nacka kommun för att utveckla ett attraktivt bostadskvarter i Orminge. I vårt förslag har vi försökt knyta an till den befintliga bebyggelsen karaktär och samtidigt tagit hänsyn till kringliggande natur, säger Liselotte Lund, arbetschef på Byggnadsfirman Viktor Hanson.

- Vi ser fram emot att samarbeta med Viktor Hanson som vi anser har de bästa förutsättningarna för att skapa ett mycket attraktivt bostadsområde i Orminge. I utvärderingen har vi lagt stor vikt vid aktörens ekonomiska genomförandekraft och de har visat på ekonomisk stabilitet. Vi tror att vi tillsammans med dem kan utveckla platsens potential, säger Amanda Sterner Nordin, projektledare Nacka kommun.