ByggVestas kompislägenheter i UngBo12-projektet. Bild: Utopia Arkitekter

22 ungdomar blir nya Sorgenfris första hyresgäster – dags för kick-off för UngBo12s kompislägenheter

Tisdag den 13 september har ByggVesta kick-off för 11 kompislägenheter för ungdomar i Sorgenfri, Malmö. Här kommer de allra första hyresgästerna under våren 2017 flytta in i det gamla industriområdet som nu omvandlas till småskalig kvartersstad.

Kompislägenheterna i UngBo12-projektet gör verklighet av tankar och idéer från UngBo12, Sveriges första boutställning av och för unga. ByggVesta och Utopia arkitekters förslag tog fasta på ungas egna visioner om hur bra boende ska se ut och vann då kommunens markanvisningstävling.

– Vi är väldigt stolta över att nu få sätta full fart i projektet, säger Sandrine Rivoire, projektledare på ByggVesta. Nu har vi hittat en totalentreprenör som kan bygga lägenheterna med rätt kvaliteter och ser fram emot att ha lägenheterna klara för inflyttning i slutet av våren.

– Att det nu byggs lägenheter som är anpassade för unga och där ungas idéer ligger till grund för projektet är helt rätt för vår unga och globala stad. Den spännande utvecklingen i Sorgenfri kommer att länka samman Malmös östra delar med centrum och bidrar till stadens ambition om att bygga Malmö helt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Kompislägenheterna är uttänkta och byggda för att göra det enkelt och trivsamt för vänner att dela bostad. Boendeformen gör det lätt att dela på utgifter som tidning, bredband och el, och ger tillgång till ett större kök med bättre matlagningsmöjligheter jämfört med att till exempel bo ensam i en liten 1:a. Kompislägenheterna är också utformade så att det finns gott om förvaringsutrymmen både i och utanför lägenheten. Husen byggs för att vara mycket energisnåla och värna om biologisk mångfald. Dessutom kommer hyresgästerna kunna ha en egen liten odling på gården.

I samma område är byggandet redan igång av ByggVestas större projekt Trådbussen 2, där 94 miljövänliga hyresrätter för alla åldrar kommer stå klara efter sommaren 2017.

För mer information:

Sandrine Rivoire
Projektledare ByggVesta
Mail: sandrine.rivoire@byggvesta.se,

Nashab Farhikhtah,
Pressekreterare för Kommunstyrelsens ordförande, Malmö stad
Mail: nakhshab.farhikhtah@malmo.se

Inbjudan till den 13 september

Varmt välkommen på kick-off för UngBo12! Vi passar på att också fira vårt redan påbörjade projekt i området, Trådbussen 2, där vi bygger 94 hyresrätter.

Talare:

Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande Malmö stad