Catherina Fored

Catherina Fored blir stadsutvecklings- och markförsörjningschef på ByggVesta

ByggVesta gör nu en storsatsning på att driva långsiktig hållbar stadsutveckling framåt. I den nya rollen på ByggVesta ska Catherina Fored ta sig an utmaningen att göra ByggVesta till ett draglok för utvecklingen av nya stadsdelar där folk vill bo och där alla berörda vågar investera.

Catherina Fored är ett välrenommerat namn i branschen, med en bakgrund bland annat på Sveriges Arkitekter, Folkhem och Statens Fastighetsverk. Hon kommer närmast från Sundbybergs stad där hon varit koncernstrateg och stadsbyggnads- och exploateringschef.

– Vi är både väldigt stolta och glada över att nu kunna knyta Catherina till oss. Med Catherina ombord stärker vi både vår ambition att öka vår leveransvolym och förse större kommuner med bra hyresbostäder samtidigt som vi mot kommunerna kan erbjuda oss som en mer komplett och långsiktig stadsutvecklingsledare, säger Marcus Svensson, VD för ByggVesta Development.

– När jag fick erbjudandet om en helt ny tjänst som chef för stadsutveckling kunde jag inte tacka nej, säger Catherina Fored. ByggVesta har hyresrätten och långsiktig samhällsnytta högt upp på agendan, och det känns väldigt spännande i tider när många kommuner står inför stora utmaningar med bostadsbrist, integration och hållbar tillväxt.

– Vi vill från Sundbybergs stad tacka Catherina Fored för allt hennes engagemang. Catherina har med sin personlighet, kompetens och långa erfarenhet verkligen bidragit i vårt stadsutvecklingsarbete och det har varit fantastiskt roligt att arbeta tillsammans med henne. Vi önskar henne varmt lycka till i de nya utmaningarna, säger Helen Eriksson-Elf, stadsdirektör i Sundbybergs stad.

Catherina tillträder sin nya roll på ByggVesta i augusti 2016.

För mer information:

Marcus Svensson