Tidskapsel del av nya bostäder på KTH Campus – Samtidens teknik förevigas i framtidens bostäder

Stockholm, 30 november 2015 – ByggVesta och Grön Bostad tar nu det första spadtaget för 103 nya studentlägenheter på KTH Campus, som ska främja en boendemiljö för framtidens visionärer och ledare. I samband med spadtaget avtäcker Kristina Persson, minister för strategi-­ och framtidsfrågor, en tidskapsel med innovationer vi använt och pratat om under 2015, som speglar vår tids tekniska utveckling.

Grön Bostad är fastighetsägaren som driver hållbarhetsfrågor ur flera perspektiv, till lika delar ägt av ByggVesta och AFA Sjukförsäkringsaktiebolag. ByggVesta har uppdraget att utveckla, bygga och förvalta fastigheter åt Grön Bostad.

Fokus för de nya bostäderna är hållbarhet i alla dimensioner; socialt, ekonomiskt och ekologiskt. För att främja det vill vi förenkla för innovation och digitalisering, säger Marit Appelgren på ByggVesta. I den inkluderande miljö som nu skapas, där mångfald tillåts och spontana möten sker, tror vi att kreativitet och utveckling drivs framåt.

I samband med spadtaget avtäcks en tidskapsel som ger en bild av den teknik vi använt och pratat om 2015. Ministern för strategi-­ och framtidsfrågor, Kristina Persson, kommer att inviga tidskapseln på KTH Campus med några ord om hur hon ser på vår framtid. Klas Eklund, Senior Economist på SEB och ordförande för regeringens framtidsgrupp, ger sin spaning på hur digitaliseringen kommer att påverka både miljön, jobben och hur vi lever i framtiden.

Kapseln är en illustration över hur vi lever idag och innehållet, som är utvalt tillsammans med studenter från KTH, är bland annat ett nudelpaket utskrivet från en 3D-­skrivare, en selfiestick och ett aktivitetsarmband. Även appar som Tinder, Swish och Periscope samt spelen Halo 5 och Star Wars Battlefront kommer att finnas med i tidskapseln. Tanken bakom innehållet är att starta en diskussion kring hur vi lever idag och hur vi kommer att leva i framtiden.

Mycket av de tekniska tjänster och produkter som tas fram idag syftar till att förenkla och effektivisera våra liv, det som finns i kapseln är ett utsnitt av vår tids mest populära digitala tjänster och tekniker, säger Annie Johnson, digital affärsutvecklare och innovationsrådgivare på IKI IKE. Även om just dessa prylar inte kommer att finnas kvar om 30 år så kommer vi framöver att se tekniken integreras på ett naturligt sätt även i våra hem vilket ger många spännande möjligheter för de boende och i bostadsutvecklingen.

Mer om projektet

De 103 nya bostäderna består av både ettor och kompislägenheter som beräknas vara klara för inflyttning våren 2017. Husen är designade av Utopia Arkitekter.

Projektet är ett resultat av ett långtgående och väl fungerande samarbete mellan Akademiska Hus, Statens Fastighetsverk och ByggVesta. Därför är vi extra stolta över att nu realisera detta unika projekt, säger Marcus Svensson på ByggVesta.

Studentbostäderna som kommer att byggas är en del av arbetet med att stärka KTH Campus position i konkurrensen om internationella studenter, säger Eva Ellenfors, VD på Grön Bostad. Vi äger idag studentbostäder på Campus Linköping Universitet och det är med stor glädje vi nu får möjlighet att fortsätta resan med campusboenden och att verkligen tillföra mervärden för KTH:s studenter och staden.

För mer information, vänligen kontakta:

Marit Appelgren, VD ByggVesta Fastighetsförvaltning AB
Telefon: +46 (0)70-­238 33 90
Mail: marit.appelgren@byggvesta.se

Eva Ellenfors, VD Grön Bostad AB
Telefon: +46 (0)70-­956 23 43
Mail: eva.ellenfors@gronbostad.nu

Jennie Körnung, presskontakt Edelman Deportivo
Telefon: +46 (0)70-­653 11 08
Mail: jennie.kornung@edelmandeportivo.com

Om Grön Bostad AB

Grön Bostad AB är fastighetsägaren med ett långsiktigt perspektiv i ägande och förvaltning. Grön Bostad äger idag 1 700 lägenheter och har genom samarbetet med ByggVesta ytterligare cirka 1 200 lägenheter i produktion. Grön Bostad AB är ett samägande mellan ByggVesta AB samt AFA Sjukförsäkringsaktiebolag. Läs mer på www.gronbostad.nu