Laserband hos Wrightington, Wigan & Leigh NHS Foundation Trust

I juli 2009 måste samtliga NHS sjukhus i Storbritannien skriva ut patientinformation direkt på patientarmbanden. Detta efter nya riktlinjer från National Patient Saftety Agency(NPSA).

För att följa dessa riktlinjer har en av Cambioskunder i Storbritanninen, Wrightington, Wigan & Leigh NHS Foundation Trust (WWL), valt att använda sig av produkter från Laserband. Produkterna från Laserband är för tillfället de enda som lever upp till kraven som NPSA ställer på patientarmband.

Enligt Gill Harris - chefssjuksöterska i WWL fanns det flera orsaker till att de valde att använda sig av Laserband. Huvudorsaken var och är framförallt patientsäkerheten- "Risken för misstag och framförallt den mänskliga faktorn har reducerats avsevärt med Laserband". Patientarmbanden från Laserband har även stora fördelar när det gäller infektionsproblematiken på sjukus och kliniker.

Ur kostnadssynpunkt har IT-avdelningen undvikit extra utgifter vid införandet av Laserband, enligt Anthony Rich IT-direktör på WWL. Detta beror på den standardiserade teknologin som Laserband använder sig av.

COSMIC Laserband används idag i Sverige av ett stort antal landsting samt privata sjukhus och vårdinrättningar. Om du vill ha merinformation om COSMIC Laserband och hur vi på Cambio kan hjälpa er att minska kostnader samt öka patientsäkerheten klicka här.

För mer information kontakta:
Johan Thorwid, Senior Vice President Sales

• nhs