Camfil publicerar sin hållbarhetsredovisning för 2018 med fokus på högpresterande produkter

Camfil har i över ett halvt sekel fokuserat på högpresterande produkter med lågt tryckfall. Lågt tryckfall är viktigt vid luftfiltrering, eftersom det direkt relaterar till den energimängd som behövs för att trycka luft genom ett filter. Camfil publicerar på eget initiativ en årlig hållbarhetsredovisning för att lyfta fram dessa fördelar i samband med Camfil Cairing, ett internt program som främjar lokal hållbarhet och initiativ kring företagets sociala ansvar (CSR) samt gott företagsmedborgarsansvar på alla kontor och länder där Camfil finns.

Informationen i 2018 års rapport berör främst Camfil-filtrens miljöpåverkan, men den berör också hållbarhetsstrategi inom verksamheten där Camfil granskar sin roll som arbetsgivare och arbetsvillkoren hos leverantörer, distributörer och kunder för att skydda mänskliga rättigheter, följa handelsregler och hjälpa till att förebygga korruption.

2018 uppnådde Camfil ytterligare ett bra år med tillväxt i alla regioner och affärsområden. Under året har Mark Simmons förberett sig för att överta platsen som VD och ersatte Alan O'Connell som VD den 1 januari 2019.

”Förutom att hållbarhet utgör kärnan i företaget, så ser vi konceptet som en konkurrensfördel. Vi kan skilja oss från våra konkurrenter genom att erbjuda produkter med bättre prestanda och lägre tryckfall”, berättar Mark Simmons, VD. ”Tryckfallet är direkt relaterat till energiförbrukningen hos fläktarna i luftbehandlingsenheterna som ingår i de byggventilationssystem där våra filter typiskt installeras, och därför innebär sänkt energiförbrukning en kostnadsbesparing för kunden samtidigt som det har en positiv inverkan på miljön.”

Rapporten innehåller artiklar och casestudier kring alla aspekter av Camfils hållbara initiativ i linje med FN:s mål för hållbar utveckling. Dessa inkluderar god hälsa och välbefinnande, anständigt arbete och ekonomisk tillväxt, hållbara städer och samhällen samt ansvarsfull konsumtion och produktion.

”Camfil säljer ersättningsprodukter vilket sätter press på oss att leverera filter med minst möjliga miljöpåverkan. Flera exempel nämns i rapporten, som exempelvis att minska filterramarnas miljöpåverkan genom att byta materialet till återvunnen plast” säger Erik Markman, CMO och hållbarhetsansvarig för gruppen. ”Ren luft är vår passion och vi anser att det borde vara en mänsklig rättighet. Där tror jag nog de flesta håller med.”

För att läsa hela rapporten, inklusive en intervju med Alan O'Connell och Mark Simmons, besök vår hemsida på https://www.camfil.com/sv-se/om-oss/h%C3%A5llbarhet-/sustainability-report-2018