Från vänster: Fredrik Lindstål, Banar Sabet, Johan Kling

C tar ordförandeklubban i sex nämnder och styrelser

I kväll har Centerpartiet i Stockholm haft sin nomineringsstämma. Under kvällen gav distriktets medlemmar Fredrik Lindstål, Banar Sabet och Johan Kling förtroendet att bli ordförande i tre olika nämnder och styrelser i Stockholms stad.

Under kvällen fick Fredrik Lindstål förtroendet att bli ledamot och ordförande i Stockholms Hamn AB samt ledamot i stadsbyggnadsnämnden. Fredrik Lindstål arbetar i dag på ett företag som främjar en levande stadsmiljö.

– Jag kommer från en familj där det alltid funnits ett mycket stort intresse för den maritima verksamheten så för mig är detta ett drömuppdrag. Jag ser framemot ett fortsatt arbete kring att vårda, levandegöra och utveckla våra hamnar och kajer, bland annat för att optimera hållbara transportled i Stockholm genom att fler väljer vattenvägar, men också hur vi kan säkerställa att Stockholm är en attraktiv besöksdestination även sjövägen och till fots längs stadens unika vattenspegel, säger Fredrik Lindstål.

Banar Sabet valdes till ledamot och ordförande i Stiftelsen Hotellhem i Stockholm samt ledamot i Socialnämnden. Till vardags arbetar hon som mångfaldsstrateg, men är för närvarande föräldraledig.

– Stockholm är möjligheternas stad. Det vet jag. För jag har gjort den resan själv. SHIS bostäder hjälpte mig att få mitt första boende som ungdom i Stockholm och det var avgörande för mig för att kunna ta mig vidare i livet. Att få det här uppdraget ser jag som en möjlighet att ge tillbaka det jag en gång fick. En bostad är avgörande för att få livet på rätsida. Bostadsmarknaden som den ser ut idag slår hårdast mot unga, ensamstående, familjer och andra som av olika skäl står utanför den befintliga bostadsmarknaden. För att några som helst sociala insatser ska fungera behövs ett hem. Därför ser jag det som extra viktigt att jag även kan sitta i Socialnämnden för att få helhetsperspektiv på de satsningar som staden gör, säger Banar Sabet.

Johan Kling kommer i sin nya roll som ordförande för Skärholmens stadsdelsnämnd leda utvecklingen i stadsdelen framåt. Han arbetar idag som organisationsutvecklare, men börjar om några dagar på sitt nya arbete som internationell sekreterare för Centerpartiet.

– Jag ser med ödmjukhet på uppdraget att få leda en spännande stadsdel framåt under den kommande mandatperioden. Skärholmen är en viktig del i Stockholms fortsatta utveckling med en mix av det bästa; människor från hela världen, känslan av storstad och närhet till skog och vatten. Det är viktigt att stadsdelen hänger med när Stockholm växer och att vi planerar för en levande stadsmiljö, stärker det lokala näringslivet och föreningslivet samt satsar på hållbart byggande med en mix av olika boendeformer. Jag tycker att det är viktigt att frågor och idéer ska få stötas och blötas, både mellan oss politiska partier men framförallt genom en aktiv medborgardialog, avslutar Johan Kling.

Under kvällen valdes Arbetsmarknads- integrations- och idrottsborgarrådet Karin Ernlund till ordförande i Idrottsnämnden och Arbetsmarknadsnämnden och Kultur- och stadsmiljöborgarrådet Jonas Naddebo till ordförande i Kulturnämnden.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: