Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd och ansvarig för pendelbåtstrafiken i Region Stockholm.

Över 26 000 resenärer åkte linje 89 under juli månad

Detta är första året Region Stockholm bedriver pedelbåtstrafik till Ekerö under sommarmånaderna. Trots bristande antal pendlare under semestertider har antalet turister som utnyttjat linjen ökat så pass att linjen slagit alla förväntningar.

-Det är såklart väldigt roligt att få ytterligare en bekräftelse på att våra pendelbåtssatsningar uppskattas av såväl pendlare men också av turister som fyller upp sätena när många av pendlarna gått på semester. Samtidigt som pendelbåtarna får fler bilister att ställa bilen hemma, minskar trängseln på våra vägar samt i resten av kollektivtrafiknätet och därmed bidrar till en bättre miljö, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

-Under sommaren sker många ombyggnationer av spår som påverkar resenärerna, inte minst den av Getingmidjan, vilket gör att pendlare och turister söker sig naturligt till andra trafikslag. Men en sådan rekordökning vi sett i sommar hade vi inte väntat oss i semestertider på en sträcka som primärt är till för pendlare, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

Statistik:

januari februari mars april maj juni juli
2017 1 802 1 750 2 043 3 947 5 779 4 458
2018 1 895 1 780 1 747 2 808 5 982 3 675
2019 3 836 4 602 4 619 11 928 16 316 21 313 26 727

Fakta:

Linje 89 blev en permanent del av kollektivtrafiken i augusti 2018 efter en två år lång försöksperiod.

Bryggor linjen angör

Tappström (Ekerö C)
Kungshättan
Ekensberg
Lilla Essingen
Klara Mälarstrand

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.