Premiärvisning av TRATTI, keramiska plattor av Inga Sempé för Mutina

Under Stockholm Furniture Fair på Stockholmsmässan 3-7 feb premiärvisar Centro keramiska plattor för golv och vägg av franska formgivaren Inga Sempe i sin monter A42:11.

Serien är framtagen för italienska Mutina omtalade i den keramiska branschen för flera framgångsrika samarbeten med bla BarberOsgerby, Patricia Urquiola och Ronan & Erwan Bouroullec, för att nämna några.

“Contrary to big slabs which create uniform surfaces, with big impact but often conveying a cold feeling, I have focused on a ceramic collection composed by small tiles, characterized by hand-made patterns. They are all different but related to each other by a ‘familiar’ look.

Each design reminds of a different universe: from fields seen from the sky, to pieces of a fabric, to embroideries, to symbols of cartographic keys, to architectural patterns, to symbols reproduced by prisoners on the wall to count the days. Being small in size, when placed on the floor or on a vertical wall, the patterns can be used individually or mixed with the others depending on the design, the background colour or the graphical similarity”.
Inga Sempé

Serien består av 3 basfärger; vitt, beige och grått och därtill 8 olika mönster. Serien kompletteras av ter mixar i olika nyanser där mönstrade plattor blandas till en subtilt levande enhet.

Plattorna har ett brett användningsområde och kan användas på de flesta applikationer, både inom- och utomhus.

Serien visades för första gången inofficiellt hos Mutina i Modena i samband med kakelmässan Cersaie i Bologna i september 2014 och visas nu för publikt för första gången i Sverige.

I samband med Stockholm Furniture Fair inbjuds även till Pressträff med Inga Sempé i Centros monter A42:11. Pressträff Inga Sempé

TRATTI säljs i Sverige av Centro kakel och klinker AB

Kontaktperson: Magnus Saari, Marknadschef magnus.saari@centro.se 08-4429050

• stockholmfurniturefair
  • sff2015
  • sff
  • tratti
  • ingasempe
  • mutina
  • centro
  • mosaik
  • kakel
  • klinker

• Dalarna

Grundat 1968 är CENTRO landets äldsta fackmannakedja för kakel och klinker, baserade i Stockholm med sju anläggningar samt filialer, Centro Proffsbutiker, i Malmö, Uppsala, Norrtälje, Norrköping och Örnsköldsvik. Idag är CENTRO ett av de ledande företagen i sin bransch med ca 80 anställda och en omsättning om ca 260 mkr. Sedan maj 2007 tillhör bolaget koncernen G & L Beijer Import och Export AB med moderbolaget Beijerinvest.

Niklas Lövfors

Presskontakt Tf Marknadschef Marknad 08-442 90 50