Svenska Charge Amps expanderar i Tyskland med ny rekrytering

Det svenska greentech-bolaget Charge Amps har nyligen rekryterat Christian Pfäffli som ny säljrådgivare med målet att växa på den viktiga EV-marknaden Tyskland. Christian har bland annat ansvarat för flera expansioner i Tyskland, och kommer använda en liknande strategi även för Charge Amps. Framgångsreceptet bygger på unika produkter, ett starkt distributionsled och återförsäljare.

Tyskland är, som Europas största ekonomi och bilindustri, en av de viktigaste elbilsmarknaderna i Europa. Christian Pfäffli, som tidigare arbetat aktivt i Tyskland, har en unik erfarenhet av marknaden. Han är övertygad om att Charge Amps har något unikt att erbjuda den tyska marknaden.

• -Tyskland har en stor bilindustri, men är en svår marknad där man gärna köper inhemskt. Charge Amps erbjuder en tekniskt avancerad molntjänst som är kostnadsfri att använda, och produkter med en säregen kombination av funktion och design i en produktkategori som annars känns lite trött. Det särskiljer produkterna markant från allt annat på marknaden, säger Christian Pfäffli, försäljningsrådgivare vid Charge Amps.

Tillväxten i Tyskland kommer att ske med hjälp av ledande distributörer och återförsäljare. Charge Amps har även utvecklat ett helt nytt partnerprogram som ska öka incitamenten för nya samarbetspartners i Tyskland.

• -Vi är övertygade om att det bästa sättet att sälja i Tyskland är genom att knyta nära kontakter med distributörer och återförsäljare. Genom att använda deras kontaktnät och kundbas har vi möjlighet att se snabb tillväxt utan att uppfinna hjulet, säger Erik Menckel, Chief Commercial Officer på Charge Amps.

Charge Amps har en långsiktig plan för expansionen i Tyskland. För 2018 är målet att etablera samarbeten med distributörer och att de första återförsäljarna ska ha Charge Amps produkter i sortimentet.

Charge Amps är ett svenskt tillväxtbolag som utvecklar smarta och användarvänliga laddlösningar med funktionell design för laddbara bilar. Vi erbjuder laddboxar, laddkablar samt en omfattande molntjänst. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. Bolaget grundades 2012 och laddar idag bilar på 32 marknader globalt. Läs mer på http://charge-amps.com/.