Svenskarnas kaffevanor: smaken viktigast och yngre vill ha Take Away-kaffe

Svenskarnas kaffevanor: smaken viktigast och yngre vill ha Take Away-kaffe

Smaken är viktigaste när svenska folket köper kaffe på café eller i servicebutik och för knappt var tredje person är det att kaffet är nybryggt och nymalet viktigast. Att kunna ta med sig kaffet är viktigare för yngre än för äldre. Det visar en ny Sifoundersökning gjord på uppdrag av Statoil.

63 procent uppger att smaken är det viktigaste när de köper kaffe på café eller i servicebutik. Bland unga (15-29 år) är det i större utsträckning viktigt att man kan ta med sig kaffet än för personer i övriga åldersgrupper.

– Undersökningen bekräftar inte helt oväntat att det är smaken på kaffe som är det viktigaste. Men den visar också att kaffe har blivit en självklar snabbdryck i vardagen som man gärna vill ta med sig när man är på språng eller köper när man vill ta en paus. Vi ser att många, både i tätort och på landsbygden, köper vårt färskmalda kaffe och tycker att det är ett smidigt sätt att få sig en kopp på vägen, säger Helen Helmfridsson, ansvarig för mat och dryck på Svenska Statoil.

Statoil serverar dagligen 20 000 koppar kaffe. Den vanligaste koppen innehåller svart kaffe. Allt kaffe som Statoil serverar är Fairtrade-märkt. I undersökningen tycker fler kvinnor (21 procent) än män (14 procent) att det är viktigt att kaffet är Fairtrade-märkt.

– Kaffet på alla våra stationer är Fairtrade-märkt och ekologiskt. Det mals från hela bönor och vi använder ekologisk mjölk. För oss är det viktigt att vi visar omtanke om miljön och att vi tar ansvar för att vårt kaffe odlas på ett hållbart sätt. Vi har också ett ansvar att tala om varifrån våra produkter kommer och under vilka villkor de produceras, säger Helen Helmfridsson.

På frågan vad de som köper kaffe på café eller i servicebutik helst äter till kaffet har 46 procent svarat smörgås. Något sött till kaffet, som bakverk eller choklad, föredrar 34 procent. Män (32 procent) köper en bulle till kaffet i större utsträckning än kvinnor (21 procent). De som är i åldern 15-29 år (44 procent) svarar att de oftare äter något sött till kaffet än övriga  åldersgrupper.

För mer information kontakta:
Helen Helmfridsson, ansvarig för mat och dryck, telefon: 070-429 63 68, hemel@statoilfuelretail.com Tove Grönkvist, informatör, telefon: 070-429 64 45, tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Under 2009 hade Svenska Statoil en omsättning på cirka 35 miljarder kronor och 1 670 anställda. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle och gasol. I den svenska verksamheten ingår cirka 300 fullservicestationer och 400 automatstationer, cirka 200 av automatstationerna och 100 av fullservicestationerna är anpassade för tung trafik. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder fräsch och näringsriktig snabbmat, biluthyrning, biltvätt, service, kunskap och klimatanpassade produkter. Statoil Lubricants utvecklar, producerar och säljer smörjoljor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se Vill du prenumerera på Statoils pressmeddelande anmäl dig på Statoils pressrum.