Claremont startar dotterbolag – satsar på nästa generations entreprenörer

Digitalisering, globalisering och yttre faktorer såsom folkvandringar, Brexit och amerikanska val tvingar svenska företagen att förändra sitt sätt att tänka och vara för att överleva. Osäkra tider ger dock möjlighet att skapa ”blåa oceaner”, d.v.s. luckor för innovation i marknadsutrymmet. Den nödvändiga innovationskraften hittar vi hos nästa generations medarbetare, menar Frida Henriksson, VD för Claremont Accelerate.

De är framtidens konsumenter, medarbetare och ledare. De är födda in i digitalisering och har innovation i blodet. De vill röja hinder för att underlätta vardagen och vill bidra till något större än dem själva. Nästa generations arbetstagare (födda 1990 eller senare) har egenskaper som svenskt näringsliv måste förvalta om vi ska lyckas stå emot konkurrensen från innovationsländer såsom Indien, Kina och Japan.

Därför startar Management- och IT-konsultbolaget Claremont bolaget Claremont Accelerate, ett affärsområde som ska integrera framtidens innovatörer med dagens experter.

- Vår ambition är att hjälpa kunderna att skapa innovationsförmåga genom att kombinera våra erfarna konsulters expertis, väl beprövade metodik och kvalitativa leveranser med nästa generations nyfikenhet och nytänkande, säger Frida Henriksson, VD för Claremont Accelerate.

Många konsultbolag erbjuder traineeprogram för nyutexaminerade, men Claremont är bland de första konsultbolagen på svenska marknaden som istället attraherar nyutexaminerade medarbetare som ska få driva innovationsagendan. Istället för att formas in i en befintlig konsultroll, som traineeprogram syftar till, söker Claremont framtidens entreprenörer som vill vara med och påverka och driva satsningar inom Claremont Accelerate. Därutöver kommer de få leda innovationsprogram och framtidsforum för Claremonts alla medarbetare.

- De som ingår i Accelerate erbjuds utbildning, ledarskapsträning och praktiskt lärande för att kunna leverera samma höga kvalitet som Claremonts seniora konsulter gör. Men, vi som varit med i branschen länge har mycket att lära av deras sätt att se på världen. De tjejer och killar som jag träffar har en otrolig förmåga att skapa unika, digitala lösningar.

Frida Henriksson avslutar:

- Det känns otroligt spännande att lösa kundens utmaningar med hjälp av våra erfarna experter och framtidens entreprenörer. Det blir en ”win-win-win”-situation!

• medarbetare

• Gävleborg

Claremont hjälper kunderna i den digitala verkligheten och genom högkvalitativa Management och IT-konsulttjänster förverkligar vi deras potential. Vi stöttar kunderna genom alla faser av deras förändringsresa; från digital strategi och analys, under genomförandet och givetvis i förvaltningen av lösningen. Claremont har utsetts till Superföretag av Veckans Affärer 2015 och 2016 samt till Gasellföretag 2015, 2014 och 2013. Läs mer på www.claremont.se.