"Det är dags att rikta rampljuset mot Malmös Cocktailbarer"

Emma Bjuvenhed, Head of Events på Clarion Hotel Malmö Live, menar att det är dags att för en stund rikta rampljuset mot Malmös cocktailbarer. Genom ett samarbete mellan fem barer ska Malmös 'cocktail community' främjas på World Cocktail Day.

Den 13 maj är det internationella World Cocktail Day. Hur man firar dagen är olika, men Emma såg det som en möjlighet att öka Malmös 'cocktail community' samt öka 'neighborhood'-kulturen bland Malmös cocktailbarer.

- "Det har hänt extremt mycket i Malmös cocktailvärld och genom detta arrangemang kan fokus för en liten stund flytta från Malmös fantastiska matutbud, till cocktailbarerna istället", säger Emma Bjuvenhed, Head of Events på Clarion Hotel Malmö Live.

Under kvällen den 13 maj uppmanas gästen att besöka fem av Malmös cocktailbarer runt området Malmö Live, för att få nya upplevelser i form av unika smak- och drinkkoncept. På barerna kan man prova cocktails och mocktails personifierad efter barens specialité, både som en hel drink eller som ett smakprov för att hinna ta sig runt på alla barer.

- "Förutom vår egna skybar, Kitchen & Table, har vi samlat vännerna MJs, Quan, C/O och Kasai. Viktigast för oss är att man tar chansen och upplever alla fem barer under denna kväll", säger Emma.

Förhoppningen för Clarion Hotel är att detta ska bli en årlig tradition och att fler barer kommer vilja vara med för varje år.

- "Jag förespråkar allt som främjar Malmö och älskar när verksamheter samarbetar mellan varandra. Därför blir jag extra stolt när mina anställda tar ett sådant initiativ", säger Jens Lyckman, VD på Clarion Hotel Malmö Live

- "Mellan barerna i staden är det redan ett bra samarbete. Har du till exempel slut på is så ringer du till grannbaren och får låna. Har du gäster i din bar som frågar var de ska inta nästa cocktail, så rekommenderar du ett schysst ställe i närheten. I Malmö finns definitivt en “alla-känner-alla” känsla inom branschen. Men vi vill gärna att fler Malmöiter känner sig välkomna in i denna värld", fortsätter Emma.

Emma har jobbat i restaurangbranschen i många år, men har nu mer fokus på evenemang i hennes nuvarande tjänst. Passionen för henne ligger alltid i att skapa mat- och dryckesupplevelser och brinner därför extra mycket för detta arrangemang.

Måndagen den 13 maj kl 17.00 börjar turen, och barerna är redo att servera upplevelser.