Coca-Cola vill inspirera med ny kampanj

Den nya kampanjen, Reasons to Believe, vill inspirera till glädje, optimism och hopp om att det finns fler goda saker som händer i världen än dåliga. Kampanjen omfattar TV, print och en folierad tunnelbanevagn på gröna linjen i Stockholm.

Dagen innan julafton, måndag den 23 december, släpps kampanjen Reasons to Believe. Kampanjen belyser livets ljusglimtar och vill påminna oss om allt det positiva vi har runt oss.

– Coca-Cola har en lång tradition av att sprida hopp och glädje. Just den här kampanjen har redan gjort succé i 70 länder runt om i världen. Vi kan inte förändra världen men hoppas inspirera människor att tro på en ljus framtid, säger Björn Lindblad, produktchef på Coca-Cola.

Kampanjen tas ut i form av TV-reklam, utomhusreklam samt digitalt. Förutom detta kommer en tunnelbanevagn på gröna linjen att målas röd och ges en strandkänsla inuti. Information om Städa Strand, ett projekt Coca-Cola driver tillsammans med Idrotten miljöorganisation, kommer även kommuniceras i vagnen. Tanken är att resenärer, mitt i vintern, ska bli påminda om att det kommer en sommar med värme och sol. Vagnen kommer rulla från den 27 december och fyra månader framöver.

– Coca-Cola har ett 127 årigt arv av att skapa glädje och sammanföra människor. Vi är stolta över våra historiskt djärva kampanjer och Reasons to Believe är en av dem, säger Björn Lindblad.

Konceptet för kampanjen är framtagen av Publicis och i Sverige har IUM varit ansvarig byrå.