Bjäre® Julmust light

Förra årets testlansering av Bjäre Julmust blev en succé och när årets must-försäljning börjar återfinns Bjäre i butiker över hela landet. I år kompletteras utbudet även med en lightmust. Bjäre Julmust light och Bjäre Julmust finns i butik från och med vecka 43 och säljs i 1,5 och 2,0 liters PET. Under julperioden dricker svenskarna mer must än någonsin och det finns ingen annan dryck som har en så kraftig säsongsbetonad ökning som musten. Drycken, som kan kallas svenskarnas alldeles egen läsk, har under flera decennier varit ett av de mest självklara inslagen på julbordet för miljontals svenska familjer. Försäljningen av must uppgår under julen till nära 50 miljoner liter. – Förra årets testlansering av Bjäre Julmust blev en succé och blev mycket väl mottagen av såväl vuxna som yngre mustfantaster. Därför känns det extra viktigt att kunna erbjuda den populära musten även som light till alla dem som önskar ett lättare alternativ under julen, säger Anne Lindfeldt bitr. informationschef, Coca-Cola Drycker Sverige AB. Bjäre är ett varumärke med en lång historia. Det började med en rad fruktbaserade produkter så som drycker och marmelader. Varumärket hämtar sitt namn från Bjärehalvön i Skåne som för många är förknippad med kvalitativ mat och dryck. Bjäre julmust produceras i Haninge strax söder om Stockholm. Julmusten firar 95 år Must dracks redan av vikingarna men receptet på dagens julmust utvecklades i slutet av 1800-talet av kemisten Harry Roberts och hans far Robert Roberts. Den första julmusten lanserades 1910, som ett alkoholfritt alternativ till öl. Julmusten har stora likheter med traditionellt öl genom att vara mörk, skumma samt vara smaksatt med malt och humle. De olika musterna lagras olika länge för att få olika karaktär. Lagringstiderna är affärshemligheter men man vet att de lagras på ekfat. Skillnaden mellan öl och must är att musten endast lagras, till skillnad från ölet som också får jäsa. Det karaktäristiska skummet på julmusten kommer av att den är maltbaserad. Malt innehåller protein som behövs för att skum ska bildas. Koncentratet till must tillverkas än idag av Roberts AB i Örebro och används av i princip samtliga musttillverkare. Receptet är fortfarande hemligt och förutom koncentratet tillsätter Coca-Cola en egen hemlig blandning av ingredienser som ger just Bjäre dess karaktäristiska smak. För mer information, kontakta gärna: Anne Lindfeldt, bitr. informationschef Tel. 08-500 751 16 alt. mobil 070-648 71 24 alindfeldt@ccnordic.com