Coca-Cola European Partners ansluter sig till Climate Groups EV100-initiativ och åtar sig att gå över till eldrivna tjänstefordon senast 2030

Coca-Cola European Partners (CCEP) har anslutit sig till EV100, ett globalt initiativ för företag som åtar sig att påskynda övergången till eldrivna fordon och transporter som ny standard senast 2030. CCEP ska till 2030 skifta alla sina tjänstefordon till eldrivna fordon eller fordon med mycket låga utsläpp där eldrivna fordon inte kan användas.

Initiativet följer lanseringen av CCEP:s nya klimatstrategi med ambitionen att nå netto noll utsläpp av växthusgaser senast 2040 och det nya vetenskapligt baserade målet att minska utsläppen i hela värdekedjan med 30 % fram till 2030 (jämfört med 2019).

- Utsläppen av växthusgaser från CCEP:s tjänstefordon utgör cirka 17 % av den europeiska verksamhetens totala utsläpp i scope 1*. Att minska dessa utsläpp är viktigt för att hjälpa oss uppnå vår ambition om netto noll, säger Cathrine Westerlind, Senior Manager, Sustainability, CCEP Sverige.

För närvarande är endast 5 % av CCEP:s tjänstefordon elbilar eller laddhybrider. Genom EV100 kommer företaget att arbeta för att skifta alla 8 000 fordon i CCEP:s lätta bilpark (under 3,5 ton), samt hälften av de cirka 700 tunga godsfordonen (3,5 - 7,5 ton) som används i Belgien och Tyskland.

EV100-initiativet påskyndar redan påbörjat arbete. I Norge, Sverige och Tyskland har övergången till elbilar och laddhybrider bland säljkårens tjänstefordon redan påbörjats. CCEP kommer också erbjuda medarbetare möjligheter till laddning på arbetsplatsen; i hemmet och vid resor.

- I Sverige har vi arbetat aktivt med våra tjänstefordon och transporter under en längre tid. 2019 signerade vi Transportinitiativet 2025 med målsättningen att verksamhetens samtliga inrikestransporter och resor i tjänsten ska vara fossilfria senast 2025. Att hela vår europeiska verksamhet nu har anslutit sig till EV100 visar att vi menar allvar med vår nya klimatstrategi, avslutar Cathrine Westerlind.

*Scope 1 avser direkta utsläpp från egna eller kontrollerade källor.

Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Chaqwa®. Cirka 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras omkring 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020, ett mål vi nådde redan 2018, nu siktar vi mot ett nytt mål, att minska med ytterligare 15% till 2025. Under 2020 skiftar vi hela lokalproducerade PET-portföljen till 100 procent återvunnen plast. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.