Coca-Cola lanserar CokeTV

– Den nya YouTube-kanalen leds av Athena Afshari och Jonas Ring, mer känd som Sp4zie

CokeTV är den nya stora satsningen från Coca-Cola och ska underhålla svenska tonåringar under 2017. I CokeTV kommer tittarna få följa med när värdarna Athena Afshari och Jonas Ring genomför olika utmaningar i form av en bucketlist tillsammans, ett uppdrag per avsnitt. Två avsnitt i veckan, varav ett Q&A-avsnitt, släpps med start den 20 april.

Torsdagen den 20 april kl 15.00 har den stora satstningen CokeTV premiär på YouTube. Varje måndag och torsdag under resten av 2017 kommer ett nytt avsnitt sändas där värdarna Athena Afshari och Jonas Ring, mer känd som spelprofilen Sp4zie. På torsdagar får en bucketlist fylld med olika uppdrag som de genomför i programmet. Uppdragen kan vara allt från resor till tuffare utmaningar som sätter värdarna på prov. På måndagar sänds också ett Q&A-avsnitt där Athena och Jonas svarar på frågor som tittarna fått ställa via kommentarsfältet under föregående avsnitt.

­– CokeTV är en av våra största satsningar under 2017 och det ska också bli spännande att lansera vår egen YouTube-kanal för första gången, formatet finns sedan en tid med stor framgång i Tyskland, Nederländerna, Spanien och Frankrike. Även om det är ett beprövat koncept tror vi att det kommer att överraska och engagera svenska tonåringar. Athena och Jonas är som gjorda för YouTube och det här formatet, det ska bli väldigt kul att se hur de tar sig an alla utmaningar under året, säger Nore Torbiörnsson, Digital Manager på Coca-Cola AB i Sverige.

CokeTV är YouTube-kanalen som riktar sig mot tonåringar som tycker om knäppa saker. Tittarna kommer även kunna engagera sig under avsnitten genom att önska vad värdarna ska göra för utmaningar i kommande avsnitt och skriva frågor direkt i kommentarsfälten till Q&A avsnitten. I första avsnittet får vi lära känna Athena och Jonas bättre samtidigt som de tar sig an sitt första uppdrag tillsammans då de får testa på indoor skydiving.

Kända värdar från radio och YouTube

Programledaren Athena Afshari och Youtube-profilen Jonas Ring har aldrig arbetat tillsammans som programledare förut, men i CokeTV kommer de få lära känna varandra på djupet genom alla galna upptåg de ställs inför under året.

Athena slog igenom hos Sveriges Radio, där hon programlett Morgonpasset i P3 och SR Metropol (numera P5 STHLM). I samband med det blev Athena nominerad till Stora Radiopriset i kategorin Årets Rookie för P3-podden ”Känd från internet”. I höstas medverkade hon i Power Hit Radio samt var programledare för ”Hey Nickelodeon!”. Idag har Athena en egen YouTube-kanal där hon gör egna filmer och sketcher med scener från sitt liv.

– Jag är superpeppad på CokeTV och efter att ha spelat in de första avsnitten kan jag lova att det kommer bli väldigt underhållande och ett år fyllt av roliga utmaningar. Framförallt kommer jag och Jonas ha väldigt roligt tillsammans under tiden, om han nu orkar med mig ett helt år, haha!, säger Athena Afshari.

Jonas Ring är mer känd av sina många följare som Sp4zie och från sin spelkanal på YouTube med samma namn. Med passion för gaming spelar och livestreamar Jonas via Twitch och på hans andra YouTube-kanal Sp4zie IRL får man följa med Jonas i sin vardag.

– CokeTV känns helt rätt för svenska tonåringar idag, jag är väldigt taggad på att tillsammans med Athena skapa en YouTube-kanal som verkligen engagerar och får folk att skratta med oss, säger Jonas Ring.

CokeTV har tidigare funnits i bland annat Frankrike, Spanien, Tyskland och England, men satsningen i Sverige produceras lokalt. Norge, Danmark och Finland lanserades redan förra veckan med egna lokala produktioner. Den svenska produktionen är gjord tillsammans med produktionsbolaget Mag5 Content AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Frida Keane

Public Affairs & Communication Senior Manager, Coca-Cola AB.

Mejl: keane@coca-cola.com

Tel: +4672-1470240

Om Coca-Cola i Sverige

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua Silver®, Powerade® och Minute Maid®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola European Partners Sverige AB cirka en miljon liter dryck varje dag. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.