Coca-Cola ökar transparensen i sitt miljöarbete

I veckan presenterar Coca-Cola en annonskampanj som lyfter fram företagets lokala förankring, svenska historia och miljöarbete.

Det är första gången som vi i annonsformat berättar för den breda allmänheten om vår starka lokala förankring och svenska historia., säger Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola Enterprises Sverige AB.

Annonserna lyfter fram att produkterna tillverkas i Jordbro av lokalt vatten och svenskt socker. Det går också att läsa att CO2-utsläppen för Coca-Cola i Sverige totalt har minskat med mer än en fjärdedel på bara fem år samtidigt som en allt större andel material i flaskorna består av förnybart växtmaterial och återvunnen plast.

Vårt mål är att hela tiden minska vår påverkan på miljön. Att vi redan minskat våra utsläpp av koldioxid med mer än en fjärdedel på fem år är bara ett första steg, säger Peter Bodor.

Under 2012 lanserades en webbplats där Coca-Cola i Sverige kontinuerligt presenterar och redovisar hur arbetet med att nå företagets mål både inom hållbarhet. Det sker löpande i rapporter när företaget deltar i olika forum, i reflekterande bloggposter och i öppna redovisningar av hållbarhetsrapporter.

För oss är det viktigt att bli mer transparenta i vårt arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor. Vi hoppas att det ska leda till mer nyfikenhet och dialog, säger Peter Bodor.

Den senaste hållbarhetsrapport visar bland annat att 78 procent av lastbilarna från Coca-Cola i Sverige idag körs på biobränsle i form av rapsmetylester, RME. Det ger minskade utsläpp av koldioxid med cirka 450 ton per år jämfört med vanlig diesel. Energiförbrukningen och vattenanvändningen i produktionen i Jordbro har också fortsatt att minska kraftigt.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook