Malmöbor simmar mest och göteborgare minst

Malmöbor simmar mest och göteborgare minst

Var fjärde person i Malmöområdet, 26 procent, motionssimmar en eller flera gånger månaden. I Göteborgsområdet är det däremot endast sex procent som motionssimmar regelbundet. Det visar en Sifoundersökning beställd av Simma Sverige.

– I Malmö finns en fin simtradition och det understryker behovet av funktionella simanläggningar. Undersökningen pekar även på att 13 procent motionssimmar regelbundet och bekräftar att simning som motionsform ökar i popularitet. Simning är skonsam för koppen  och passar för alla åldrar, säger Bengt Jönsson, förbundsdirektör på Svenska Simförbundet.

Simma Sverige har tidigare presenterat delar av undersökningen som visar att kvinnor motionssimmar oftare än män och att det är unga kvinnor som simmar mest. Nu står det även klart att det råder geografiska skillnader. I Göteborgsområdet motionssimmar svenskarna minst, därefter följer norra Sverige. I Malmöområdet motionsimmar hela17 procent av befolkningen en eller flera gånger i veckan och sju procent minst en gång i månaden. Sett över hela landet motionssimmar 13 procent av svenskarna regelbundet.

Simma Sverige är ett projekt som drivs av Coca-Cola i Sverige och Svenska Simförbundet.
Det övergripande målet är att öka intresset för simning – både som motionsform och som idrottsutövande. Samtidigt vill Simma Sverige medverka till att höja simkunnigheten i Sverige.

– Inom ramen för vårt samhällsengagemang vill vi med den här satsningen på simning både inspirera till motion och arbeta för att höja simkunnigheten. Vi har högt satta mål om att bidra och inspirera till rörelse, säger Peter Bodor, informationsdirektör Coca-Cola Enterprises Sverige.

Coca-Cola strävar efter att aktivera 25 000 människor i Sverige genom simning under 2014. Arbetet sträcker sig över flera år och är uppdelad i tre spår – motionssim, livslång simkunnighet och att stödja Simförbundets elitcentra NEC mot OS i Rio 2016.

Sifoundersökningen genomfördes den 13–19 maj 2014. Tusen personer fick frågan: "Hur ofta motionssimmar du?". 7 procent svarade ”En gång i veckan eller mer”, 6 procent svarade ”En gång i månaden”, 5 procent svarade ”En gång i kvartalet”, 5 procent svarade ”En gång i halvåret”, 7 procent svarade ”En gång om året”, 10 procent svarade ”Mer sällan än en gång om året”, 60 procent svarade ”Aldrig” och 0 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook