MINUTE MAID FRUIT PLUS

I januari lanserar Coca-Cola två nya juicesorter med funktionella egenskaper; Minute Maid Fruit Plus med antioxidanter och med prebiotiska fibrer. Juicerna testas på den svenska marknaden innan vidare lansering i världen väntar. Antioxidanter har i vissa studier visats skydda mot åderförkalkning och cancer medan prebiotiska fibrer av vissa forskare anses vara bra för magen. I och med denna satsning tar nu Coca-Cola steget in i juicesegmentet på allvar och breddar sin produktportfölj ytterligare på den svenska marknaden. – Som dryckesföretag måste vi ligga i framkant när det gäller att skapa trender och utveckla drycker för dagens och morgondagens marknad. Den ökade medvetenheten om kostens betydelse för den egna hälsan skapar nya möjligheter för oss som dryckesföretag. Juice och dryck med funktionella egenskaper är ett exempel på en mycket spännande marknad med stor tillväxtpotential där vi ska bli en större aktör, säger Göran Holm VD på Coca-Cola Drycker i Sverige AB. Den svenska marknaden lämpar sig särskilt bra som testmarknad när internationella storföretag vill testa nya produkter, något som flera branscher redan upptäckt. Upplevelse- och musikindustrin vet att svenskar ofta är snabbast i Europa på att anamma nya artister, modekedjor har lanserat testkollektioner till trendkänsliga svenskar och flera vin- och spritproducenter nyttjar Sverige som pilotmarknad. – Sverige lämpar sig väl som testmarknad på grund av flera faktorer. Vi är en liten ekonomi med homogen befolkning och det är lätt att nå ut till alla invånare samtidigt. Dessutom är vi svenskar nyfikna och tycker om att testa nya produkter. Tas produkten emot på ett bra sätt i Sverige brukar det vara ett kvitto på att produkten håller för en bredare marknad, säger Henrik Öhman, omvärldsanalytiker på Handelns Utredningsinstitut. Juicemarknaden representerar 14 procent av läskmarknaden i Sverige, som har en totalförsäljning på 177 miljoner liter. Kategorin ”Immediate Consumption”, det vill säga dryck som konsumeras direkt efter att man köpt den, har växt med 21 procent sedan 2005 och står för 18 procent av den totala juicekategorin. Det är här Coca-Cola är intresserade av att bryta sig in. Ambitionen för Coca-Cola är att lyfta juicen från att bara vara en frukostdryck till att erövra fler konsumtionstillfällen under dagen. – Vi ser en tydlig utveckling mot att juice konsumeras under alla tidpunkter på dagen, till exempel som ett friskt mellanmål eller som ett hälsosammare alternativ till eftermiddagskaffet. Genom att göra juicen ännu nyttigare och sälja den i en drickvänlig flaska hoppas vi att den nya juicedrycken med sin hälsoaspekt attraherar såväl yngre som äldre hälsomedvetna personer, säger Anna Norrlin, produktchef för Minute Maid. FAKTA OM JUICEMARKNADEN Den globala juicemarknaden • Globalt säljs årligen cirka 90 miljarder liter juice och nektar. • Marknaden växer i genomsnitt med 4 % per år. • 65 % av marknaden utgörs av drickfärdig juice. • Minute Maid är det ledande varumärket i världen. Juicemarknaden i Sverige • Svenskarna dricker cirka 210 miljoner juice och nektar varje år. • Juicekategorin är cirka fyra gånger större än still drink. • Den svenska juicemarknaden är generellt inte säsongsberoende. • Juice är en kategori med stor potential. För produktprover, högupplösta bilder eller mer information kontakta: Peter Bodor, Informationschef Coca-Cola Drycker Sverige AB, +46 70 648 70 65, pbodor[a]ccnordic.com Anders Karlström, PR-ansvarig Coca-Cola Drycker Sverige AB, +46 70 735 36 77, akarlstrom[a]ccnordic.com För frågor kring varför Sverige är intressant som testmarknad, kontakta: Henrik Öhman, omvärldsanalytiker HUI, +46 8 762 72 91, henrik.ohman[a]hui.se FAKTA OM: MINUTE MAID FRUIT PLUS Minute Maid Fruit Plus lanseras i servicehandel under januari och i dagligvaruhandel under februari 2007 i en 33 cl PET flaska. Juicedrycken lanseras i två varianter med olika smaker och funktioner. Båda produkterna är unika på marknaden tack vare sina funktionella egenskaper. Minute Maid Fruit Plus med Prebiotiska Fibrer Prebiotiska fibrer finns naturligt i livsmedel såsom havre och lök. Enkelt förklarat fungerar fibrerna som näring till de goda bakterierna vi har i våra magar (probiotikan). De goda bakterierna är nödvändiga för att matsmältningen ska fungera optimalt. Minute Maid Fruit Plus med Prebiotiska Fibrer innehåller 70 procent juice från äpple, aprikos, apelsin och morot och innehåller 6,6 gram fibrer per 330 ml, vilket motsvarar mer än 25 % av dagligt rekommenderat intag från Livsmedelsverket. Drycken innehåller inget tillsatt socker men naturligt förekommende sockerarter från juicen. Den har inget tillsatt konserveringsmedel. Näringsvärde per 100 ml: Energi 197 kJ/46 kcal, Protein 0 g, Kolhydrater 11,4 g, Fett 0 g, Kostfibrer 2 g. Minute Maid Fruit Plus med Antioxidanter Produkten innehåller juice från äpple, druvor,blåbär och granatäpple samt extrakt från druvkärnor och grönt te, som naturligt innehållerantioxidanter. Antioxidanter är ett samlingsnamn för ämnen som finns främst i frukt och grönsaker och som kan bidra till att skydda kroppens celler. I vår kropp bildas ständigt så kallade fria radikaler, som kan skada kroppens celler. Antioxidanter kan binda de fria radikalerna. Drycken innehåller över 600 mg polyphenoler (per 330 ml), som är en kraftig antioxidant. Minute Maid Fruit Plus med Antioxidanter innehåller inga konserveringsmedel. Näringsvärde per 100 ml: Energi 201 KJ/47 kcal,Protein 0 g, Kolhydrater 11,4, Fett 0 g.